3.2

The Way Back

Sju krigsfångar, vissa kriminella, andra politiska fångar, flyr från ett helvetiskt gulagläger 1941. Deras väg mot frihet sträcker sig från Sibirien, längs Bajkalsjön, över den glödheta Gobiöknen och vidare över Himalayas berg till Indien. Under 600 mil av svåra umbäranden får de kämpa mot både moder natur, illvilliga främlingar och inte minst varandra. Alla nådde inte friheten.

Originaltitel The Way Back
Regissör Peter Weir
Manus Peter Weir, Keith R Clarke
Genre Roadmovie, Drama, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Jim Sturgess, Ed Harris, Dragos Bucur, Gustaf Skarsgård, Alexandru Potocean, Saoirse Ronan, Colin Farrell, Mark Strong, Sebastian Urzendowsky, Zahary Baharov, Sally Edwards, Igor Gnezdilov, Dejan Angelov
Filmnummer 82002

mammene
2019-06-16
Efter en bok tydligen och då är det extra skönt att man inte pepprade upp det hela med en massa dramatik utan mer koncentrerade sig på karaktärerna och deras mål. Mycket skiftande natur och väder och bra skådespelare, så en stark trea är den värd
Bengt_a
2019-01-22
Såg om den 7 år senare. Om inte lika bra så kanske ännu bättre denna gång. Sjukt bra och inspirerande.
2017-10-12
Bra överlevnadsfilm
RustyFilm
2016-12-11
I över två timmar bjuds här sköna bilder från en 640 mil lång vandring genom en oerhörd och exceptionell natur (mycke berg, sand och snö e’re). Även mindre sköna bilder på blodiga skavsår, svullnade tår, härjade ansikten och sargade kroppar serveras. Den påtvingande vandringen förorsakas av flykt från Sibiriskt fångläger till friheten i Indien. Flyktgruppen består av sju personer (från början). Äventyrsdramat (regisserat av Peter Weir) gestaltar hur människor i grupp kan nå väldigt långt på vilja och samarbete.
TimBuckley
2016-10-03
(rek 3a) Genommedioker film där en samling skådespelare helt utan kemi bryter på ryska när de pratar engelska. Manuset har absolut ingenting att komma med, och samtliga inblandade har presterat bättre i andra filmproduktioner. Kort sagt, en flopp. 2a.
Jamesa
2016-06-07
Riktigt bra film. Synd bara att den inte gjordes med östskådisar. Och att den inte var längre. Filmen gick snabbt. Flyktade och blev tyvärr lite tunn mot slutet. Rekommenderas för djupare skådespel.
Noseman2005
2016-05-18
Tänk om det politiska läget i Ryssland tillåtit en mastodontproduktion av GULAG-arkipelagen (tänk Heimat eller liknande). Nåja, det här var en schysst trevare, även om den tunnade ur rejält på slutet. 6/10
Rele
2016-03-03
En seg men ändå välgjord film. Händelserna under vandringen är trovärdiga. Väldigt duktiga skådespelare, bra manus och en duktig regissör. Jag ger en trea.
amam
2015-07-12
Stark tvåa. Välgjord och bra skådisar men resten är ganska oengagerande och trist. Lite konstigt slut också.
lekke
2015-07-12
Kompetent gjord men ack så oengagerande och ospännande vandring. De som tyckte att rollpersonerna i "Sagan om ringen"-filmerna bara gick och gick och gick ska verkligen hålla sig borta från "The Way Back".