3.2

The Weight of Elephants

Sensitive 11-åringen Adrian lever ett liv i utanförskap i en liten stad på Nya Zeeland. Han finner en vän i nyinflyttade Nicole, en mystisk, tokig, skrämmande och underbar flicka.

Originaltitel The Weight of Elephants
Regissör Daniel Borgman
Manus Daniel Borgman
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Demos Murphy, Angie Cottrell, Matthew Sunderland, Catherine Wilkin, Anna Hewlett, Bree Peters, Sophie Roberts

Christofer
2016-07-11
Whut!??? Kan det bli mer antiklimax? Ett gäng obesvarade frågor kring hela ploten. Tack för den liksom när man kämpat sig igen detta pretentiösa sömnpiller bara för att få en förklaring. Skräp!
idaho1981
2016-01-10
Fint berättat historia med mycket vackert och snyggt foto. Den största behållningen är barnen relation till sig själv, varandra och vuxna, väldigt "enkelt" och naturligt berättad, känns äkta. Dessutom är barnskådespelarna grymt bra.
KillerPutte
2015-11-02
(rek.3) Pretentiöst, har dock sett ett otal filmer inom scenrern och denna sticker inte på något sätt. Glömt i nästa vecka,
2014-07-21
Ett sorgligt, tänkvärt, ganska långsamt och estetiskt sett mycket vackert drama som är inspelat i Nya Zeeland. Kameran följer den 11-årige pojken i en påfrestande vardag med mobbning och med vuxna som grälar och har svårt att förstå barnen, men framför allt hur han flyr till mer rogivande miljöer och försöker hitta andra som förstår honom bättre. Barnskådespelarna är bra, speciellt pojken i huvudrollen. Kontrasterna är starka, särskilt när det gäller barnens personligheter. Till det mer negativa då. Det saknas fördjupning, för även om filmen är känslosam så är handlingen fortfarande ytlig och spretig. Många frågor blir hängande i luften. Det är lite som att manuset inte är färdigskrivet och filmen är inte ens 90 minuter, så den hade utan problem kunnat vara en halvtimme längre. Svårt att betygsätta. En stark trea, kanske. Det är en film som sticker ut mot Hollywoodfilmer och som jag sent lär glömma på grund av alla starka intryck.
pohjax
2013-07-17
Denna film är poetisk, så känslosam och inkännande.Likt ett sprött bladverk i vinden.Mycket bra.