3.3

The Whistleblower

Kathryn Bolkovac är en amerikansk polis som tackar ja till att arbeta med att upprätthålla freden i efterkrigets Bosnien. Hennes förväntningar på att hjälpa till med att återuppbygga ett krigshärjat land krossas när hon upptäcker en farlig verklighet med korruption och intriger i en värld av privata entreprenörer och multinationella, diplomatiska, kluvna tungor.

Originaltitel The Whistleblower
Regissör Larysa Kondracki
Manus Larysa Kondracki, Eilis Kirwan
Genre Kriminalare, Thriller, Drama, 2010-tal
Skådespelare Rachel Weisz, Vanessa Redgrave, David Strathairn, Monica Bellucci, Roxana Condurache, Paula Schramm, Nikolaj Lie Kaas, Alexandru Potocean, Benedict Cumberbatch, Jeanette Hain, Anca Androne, William Hope, Liam Cunningham, David Hewlett, Vlad Ivanov

KyLLo
2017-01-30
Halvdan. Ämnet är starkare än filmen. En mycket svag trea.
mcj
2016-07-29
Realistisk och rätt välgjord, höjer ett steg pga ämnets tyngd. Efter vad som utspelas i den här filmen är det ju ÄNNU konstigare vad som senare hände med FN-tjänstemannen Anders Kompass, även om han så småningom blev återupprättad. Lär man sig aldrig?
Aristi
2016-03-11
Blir så äcklad och förbannad på denna värld. Sjukt. Däremot kände jag att det var ngt som fattades i filmen för att få en 4a. stark 3a
Grillo
2015-05-26
Finns inte så mycket mer att tillägga till det som redan sagts här... Riktigt hemsk film som gör en förbannad och frustrerad på samma gång.
Zipper
2014-11-03
Äckligt och relevant. Slutet var bristfälligt och för abrupt, men det reflekterar säkert verkligheten där vidrigheter som dessa får härja fritt, även inom den "goda" organisationen FN.
Snah
2014-08-24
Positiv överaskning! Behandlar ett ämne som är så smutsigt att det gör ont.
Boondock_saint
2014-04-02
Bra, men jag blir konfunderad över Benedict Cumberbatches rollfigur. Jag förväntade mig mer och tänker att de måste ha klippt bort typ alla hans scener? Varför var han med ens?
Robodan
2014-03-06
Jag blir bara så arg. Det är frustrerande och meningslöst att titta på. Ibland hatar jag vår värld. FN och västvärlden är så fulla av skit. Det talar förstås till filmens fördel att den berör mig så djupt, men det är innehållet som är då starkt. Själva filmen tycker jag är lite slarvigt utförd.
Bloodcolored
2014-02-04
Hemsk historia som får ännu mer tyngd av att den är baserad på verkliga händelser. Spännande och bitvis gripande. Slutet skulle kunnat vara bättre, men jag antar att bristen på konsekvenser i verkligheten gjorde att det inte blev mer dramatiskt.
jskogh
2013-11-03
Fy i helvete vad bra den här hade kunnat vara. Istället blir den seg och visar inget av resultatet från de två timmarna man spenderat på filmen. Hade den inte handlat om det den handlade om hade filmen inte ens fått en trea.