3.3

Det blåser upp en vind

En biografi om Jiro Horikoshi som, inspirerad av design och friheten att kunna flyga, tillägnade sitt liv åt skapandet av vackra flygplan. Dessa användes slutligen till något helt annat än han hade väntat sig - krig.

Originaltitel Kaze tachinu
Alternativ titel The Wind Rises
Regissör Hayao Miyazaki
Manus Hayao Miyazaki
Genre Animerad, Biografi, Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Hideaki Anno (röst), Mirai Shida (röst), Jun Kunimura (röst), Hidetoshi Nishijima (röst), Steve Alpert (röst), Miori Takimoto (röst), Mansai Nomura (röst), Masahiko Nishimura (röst), Shinobu Ohtake (röst), Keiko Takeshita (röst), Morio Kazama (röst)

Skapad 2019-11-09 av saggesaliv
Jiro är en man som älskar flygplan. Han kan inte flyga dem då han är närsynt. Så han väljer instället vägen att designa dem. Jiro lever i ett underutvecklat Japan vid mellankrigstiden. Med sp...   Läs mer »

2020-07-05
En stor besvikelse, det klart sämsta jag sett av Miyazaki. Det är välgjort och smått fantastiskt gjort på sina ställen. Men helheten faller verkligen jätteplatt. Jag får ingen riktig feeling för karaktärernas motivation och känslor. När det är så mycket fokus på en romans så behöver jag mycket mer för att känna något. Känns utdragen och tråkig för det mesta och massor med intressanta röda trådar släpps helt. Vilket hade kunnat vara okej om romansen hade funkat för mig. Slät tvåa.
hsimpson
2020-07-01
Vansinnigt vacker! Fantasifull, drömsk och mysig, men något saknas för den där riktiga fullpoängaren. Men vilken avslutning från Miyazaki.
DiMMUBoRGiR
2019-01-05
Den här berättelsen har en fantastisk detaljrikedom och en mysig fantasi man gärna uppehåller sig i. Men nja, det är fortfarande lite stelt och stereotypt för att bli typiskt bra, men helt klart sevärt!
okidoki
2018-11-05
Vacker, poetisk, drömsk.
Zarquon
2018-06-15
Rätt så märklig film alltså. Luddig, drömsk stämning. Mycket löst baserad på två ihopmashade förlagor: den verkliga flygplansingenjören Horikoshi Jirō, plus en orelaterad bok med samma namn som filmen från 1937. Förväntade mig halvt om halvt att vår kära italienska flygande gris skulle dyka upp i någon av de många drömsekvenserna. Hur som helst. Stillsam, jävligt fin, magnifikt animerad film, som ingen annan filmmakare kunde ha gjort.
92axha10
2018-06-10
Det här är en bra film som känns lite utdragen ibland. Jag önskar mer detaljer om Horikoshi och hans flygplan istället för så mycket fokus på hans romans. Som en kärlekshistoria är den okej, som biografi en aning bristande.
Dream
2018-06-08
Lite för lång, men annars är den tänkvärd och fin! Fler barn borde se sånt här istället för dem vanliga barnfilmerna så hade dem kanske lärt sig något redan i den yngre åldern.
KyLLo
2018-05-02
En enkel historia, men den är omsorgsfullt berättad. Trean är odiskutabel.
Pari
2017-08-10
Riktigt härlig film! Helt klart en av dem bästa av Hayao Miyazaki.
Kaneltompa
2016-11-21
Föredrar Miyazakis mer fantasifulla berättelser.