3.2

The Witch

I 1630-talets New England lever William och Katherine ett gudfruktigt kristet liv med fem barn och en gård på gränsen till en oframkomlig vildmark. När deras nyfödde son försvinner och skörden blir misslyckad, vänder sig familjemedlemmarna emot varandra. Bortom deras värsta farhågor visar det sig att en övernaturlig ondska lurkar i den närbelägna skogen.

Originaltitel The VVitch: A New-England Folktale
Alternativ titel The VVitch
Regissör Robert Eggers
Manus Robert Eggers
Genre Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Anya Taylor-Joy, Ralph Ineson, Kate Dickie, Harvey Scrimshaw, Ellie Grainger, Lucas Dawson, Julian Richings, Bathsheba Garnett, Sarah Stephens, Viv Moore, Axtun Henry Dube, Athan Conrad Dube, Wahab Chaudhry (röst)

RustyFilm
2020-09-24
Det här är baserat på folksagor från New-England, nordöstra USA (1600-tal). Kategoriseringen är skräckfilm men jag tycker att det mer är ett hemskt drama som saknar klassiska skräckelement som hopp-till-effekter och skrik. Genomgående är filmen dunkelt och suggestivt stämningsfull med en otäck spänning. Regi Robert Eggers. Mycket välgjort är det och skådespeleriet är bra. Anya Taylor-Joys roll som Thomasin måste framhållas.
Samtalsmanicken
2020-03-27
Jag kan medge att jag blev positivt påverkad av The Witch. Slutligen en snygg folklore-film utan en massa gränslöst krångel. Hittills den bästa filmen om häxor som den är skriven. Jag blev fängslad av dess fantastiska atmosfär och den gotiska berättelsen. Det finns inte många regissörer som lyckas debutera så här stilistiskt. 5 pott ned i burken!
Ghostface
2020-02-13
En tryckande atmosfär och stil visar att filmerna han i framtiden kommer göra lär bli speciella. Det här kändes dock lite som träning inför större projekt.
Tonti
2019-10-21
Fint foto och tät atmosfär.
picklessmulan
2019-10-20
Stämningsfull film som skildrar historien på ett magnifikt sätt.
KimEkberg
2019-10-18
helt klart en bättre film än midsommar, även om allt inte sitter. Gillar helt klart inte EQ:n på farsans röst. Men jag gillar leveransen av det tunggrodda 1600-tals lingot. Gillar inte känslan av fotomodeller i rollerna, men deras prestationer går inte att klaga på. Fin anamorfik, och jag tycker ändå att det ligger någon form av uppriktighet i tilltalet som jag ofta saknar. Känns väl som en överdrift att nämna Dreyer, men jag gör det ändå.
per_automatik
2018-10-01
Wow viölen stämning!
Supernaut
2018-03-23
Otroligt stämningsfull och snygg. Välspelad och spännande rakt igenom.
92axha10
2017-12-19
Ett absolut mästerverk. Höll mig konstant fastklistrad hela vägen igenom. Bildspråket, musiken, skådespelet, miljöerna, allt är nära perfektion i min åsikt. Jag är förstummad att detta är regissörens första långfilm.
Robkiller
2017-10-18
Meningslöst dravel rakt igenom.