2.5

The Wiz

En modernare version av Trollkarlen Från Oz, med enbart svarta skådespelare.

Originaltitel The Wiz
Alternativ titel Trollkarlen Oz
Regissör Sidney Lumet
Manus Joel Schumacher
Genre Familjefilm, Musikal, Äventyr, Fantasy, 70-tal
Skådespelare Richard Pryor, Mabel King, Diana Ross, Michael Jackson, Nipsey Russel, Ted Ross, Theresa Merrit, Thelma Carpenter, Lena Horne, Stanley Greene

zonk
2019-03-02
avd. vad fan rökte de
Norpan0
2016-07-15
Borde verkligen bli bättre på att kolla här på Filmtipset om jag sett en film eller inte. Att se om The wiz efter bara fem år... Så meningslöst. Vill aldrig någonsin se den igen!
snyltare
2013-01-27
Jag gillar musiken, skådisarna och framför allt kostym och scenografi, ändå blir det bara en trea. Obegripligt, kanske. Jag kan inte förklara det själv.
yrkeschaufföre
2012-06-13
Helt okej men inte alls i närheten av filmen från -39. Snygga miljöer och framförallt taxibilarna! Jag vill ha en sån!
Sznax
2012-01-07
Den som kom på idén borde förbjudas att sätta sin fot inom filmindustrin igen. Filmen tillför absolut ingenting, istället blir det bara ett enda långt hån mot originalet. Ross är fullständigt vidrig i huvudrollen och reste av skådespelarna (undantaget möjligen Michael Jackson) är nästan lika usla. Det är för många sånger (som också är värdelösa). Scenografin är ganska imponerande. Betyg 2.8
Ahrle
2010-08-09
Man irriterar sig på Diana Ross föööör gamla Dorothy, annars är det en rätt kul film och Michael Jackson är jättegullig som fågelskrämman!
kennert
2010-06-06
Dansscenerna imponerar.
KyLLo
2010-02-15
Förstår inte meningen med att förlöjliga originalet.
WillyV
2009-07-13
Såg för länge sedan, men minns att jag gillade den hyfsat då..
tandersten
2007-11-01
Vet inte om man kan kalla den för en "modernare version" egentligen. Orginalet är ju mycket bättre gjord. Såg den här när jag var liten och som vanligt var filmen mycket bättre då. Var till och med rädd för mc-aporna.