1.9

The Wonderful Wizard of Oz

Den tidigaste kända versionen av Trollkarlen från Oz om den lilla flickan Dorothy som blir svept med en tornado till det magiska landet Oz.

Originaltitel The Wonderful Wizard of Oz
Alternativ titel The Wizard of Oz
Regissör Otis Turner
Manus Otis Turner
Genre Stumfilm, Fantasy, Äventyr, Kortfilm, 10-tal
Skådespelare Bebe Daniels, Hobart Bosworth, Eugenie Besserer, Robert Z Leonard, Winifred Greenwood, Lillian Leighton, Olive Cox, Alvin Wyckoff, Marcia Moore

2020-08-29
Inte särskilt trogen boken och långtifrån lika bra som filmatiseringen från 1939 men ändå klart sevärd om man är ett fan av Oz. Filmen är ju trots allt välgjord.
AlbinWesley
2013-04-03
Fel kronologi, namn och grejer, men rätt tjusig ändå. Ganska oduglig men inte helt.
produr
2012-02-23
Rörigt var ord och vad pysslar åsnorna med(ska det väl vara) i höstacken,ser lite komiskt ut faktiskt
Levyn
2010-06-17
Jag vet att den är gammal...
amam
2008-02-08
Nästan 100 år gammal men hur kan någon ha tyckt att den var häftig ens då? Jätterörig och inte speciellt snygg.
Henkoo
2007-05-20
+ för fågelskrämman...
muschii
2007-03-14
En aning föråldrad om man uttrycker det milt.
Redwood
2006-08-15
Mycket action, dans, akrobatik och söta djurkostymer = + i min bok.
jack_jack_jack
2006-08-15
tråkig som sjutton.
Ihsahn
2006-06-15
Ganska häftiga (nåja) scener när häxan flyger och trollar, men i övrigt är det på tok för rörigt och sammanpressat. Hade jag inte sett några andra filmatiseringar hade jag inte förstått någonting.