3.4

Gruppen

Författaren Olivia blir inbjuden till en liten stad i södra Frankrike för att leda en ung studiegrupp i syfte att skriva att skriva en gemensam kriminalroman. När en av studenterna börjar provocera och visa oroande tendenser väcks Olivias uppmärksamhet samtidigt som gruppens olikheter blir tydligare.

Originaltitel L'atelier
Alternativ titel The Workshop
Regissör Laurent Cantet
Manus Laurent Cantet, Robin Campillo
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Marina Foïs, Matthieu Lucci, Florian Beaujean, Mamadou Doumbia, Mélissa Guilbert, Warda Rammach, Julien Souve, Issam Talbi, Lény Sellam, Anne-Sophie Fayolle, Cédric Martinez, Olivier Thouret

StureStenhög
2019-02-24
Det känns ju väldigt franskt att göra en film som till stor del består av att ett gäng människor sitter och pratar om att skriva en bok, och filmvärlden kanske skulle må bra av att vara lite mer fransk överlag. Det som främst slår mig när jag ser den här filmen är den totala avsaknaden av ängslighet. Det här är en samtidsskildring där man faktiskt är mer intresserad av samtiden än den egna förträffligheten, det känns som att såväl svenskar som amerikaner har mycket att lära där. Intressanta teman, intressanta karaktärer och intressanta samtal blir det. Men tyvärr känns det inte som att filmen riktigt vet vad den vill göra med allt det här, och den tappar därför lite styrfart framåt slutet. Det landar på en ganska stark trea
Tonti
2017-11-26
Lite "nu ska vi få lära hos hur ungdomar idag fungerar"-känsla men vissa scener funkar bra, inte minst när Antoine hänger med sitt gäng. Särskilt båtscenen som är trés poetic.