3.3

T.S. Spivets fantastiska resa

En tioårig kartograf lämnar i hemlighet sitt hem i Montana, där han lever med pappan som är cowboy och mamman som är forskare. Han färdas genom landet för att kunna ta emot ett pris vid Smithsonian Institute i Washington.

Originaltitel L'extravagant voyage du jeune et prodigieux T.S. Spivet
Alternativ titel The Young and Prodigious T.S. Spivet
Regissör Jean-Pierre Jeunet
Manus Jean-Pierre Jeunet, Guillaume Laurant
Genre Drama, Familjefilm, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Kyle Catlett, Helena Bonham Carter, Judy Davis, Callum Keith Rennie, Niamh Wilson, Jakob Davies, Rick Mercer, Dominique Pinon, Julian Richings, Richard Jutras, Mairtin O'Carrigan

KyLLo
2018-07-02
Första halvan eller så tycker jag är bra. Där finns en balans mellan äventyr, spänning och humor som jag tror kan gå hem i alla åldersgrupper. Samtidigt som det är snyggt filmat. Men ju närmare slutet man kommer, desto mer typisk amerikansk med utdragna scener, tillgjorda rollpersoner, pinsamma situationer och klyschor. Det är uruselt och påfrestande. Så tyvärr får blir det en tvåa, trots att den definitivt hade en trea inom räckhåll.
johansjosten
2017-04-29
Riktigt dålig Wes Andersson-kopia detta. Sen att man stör ihjäl sig på ungen gör ju saken inte bättre precis. (bör nämnas att jag gillar Wes)
Bozze80
2017-01-17
Älskar verkligen Jeunets bildspråk, hans underfundiga humor, hans värme och dess intressanta (och roliga) karaktärer. Den här filmen är heller inget undantag, även fast den inte är lika skruvad som en del tidigare verk, men istället blir lite mer lättillgänglig, på gott och ont. Varm och gripande film med en hel del upplyftande humor. Ingen av hans bästa filmer dock, men fortfarande riktigt bra!
Hypostas
2016-04-28
En riktigt mysig och välgjord film faktiskt.
Greystalker
2016-03-16
Bättre början än slut. Svag fyra. Sämre än Jeunet brukar vara men bättre än MicMacs i alla fall.
Darn
2015-09-30
Bildskön, vackra färger och bra vyer. I övrigt kändes den väldigt platt. Jag ställer mig lite bakom det en annan redan tänkt här i spalten: det kändes som filmen hade svårt att veta vad den ville vara. Lite för osmart för att vara en film för äldre, eventuellt lite för tung för att vara en film för yngre. Åldersambivalensen åsido, det behöver inte göra en film mindre bra. Men det påverkade helt vid min tittning. Svagt medelbetyg.
Adoniram
2015-08-25
I vanlig ordning levererar Jeunet ren njutning.
fridenpaden
2015-05-30
Hemsk tråkigt att säga men det här är en långtråkig film utan någon målgrupp. Spelas som barnfilm men har för många och för hemska svordomar. Känns som en lam TV-film. Trots att manus är skrivet av både Jeunet och Laurant (som gjorde Amelie tillsammans) så är det här något utan eld och mening. Först Micmacs och nu det här...Jeunet sjunker som en sten på min regissörslista, från nionde till fjortonde bara i och med den här sörjan. Till och med Caro ligger ovanför nu.
2015-04-29
Bitvis makalöst snygg och det är en väldigt fin film på många sätt. Men den både har och har inte det där lilla extra. Trean känns lite snål, kan hända att jag höjer om jag fortsätter tänka på den framöver.
Kajanus
2015-04-11
Jeunet fortsätter att imponera med sina visuella idéer. Och då känns det logiskt att hans senaste berättelse är den första att filmas med Arri Alexa-kameran, som med sitt djupseende och flexibilitet skapar ett enormt bildspråk. Rent narrativt är detta rätt långt ifrån samma kvalitet som den långvariga förlovningen (Jeunets i särklass bästa film). T.S. Spivet har sina toppar och sina dalar, men i överlag är det en mycket sevärd film.