BETYG
2.7
av 5
2.7
av 5
The Zero Theorem
Utspelar sig i en Orwell-inspirerad framtidsvärld där en mystisk figur kallad "Management" följer allt med sina kameror. Qohen Leth arbetar på ett projekt som ska lösa gåtan med människans existens en gång för alla.
Originaltitel | The Zero Theorem |
Regissör | Terry Gilliam |
Manus | Pat Rushin |
Genre | Drama, Science Fiction, Fantasy, 2010-tal |
Skådespelare | Matt Damon, Christoph Waltz, Mélanie Thierry, David Thewlis, Tilda Swinton, Lucas Hedges, Peter Stormare, Ben Whishaw, Sanjeev Bhaskar, Dana Rogoz |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 640 |
Filmnummer | 106581 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Den här typen av cyberpunkestetik blev gammaldags någonstans vid Johnny Mnemonic, och crazy-inslagen i hur det ser ut och fungerar gör att det ironiskt nog fungerar sämre som framtidsvision än de ännu äldre filmer som gick in för retrofuturism a la Blade Runner. De datarelaterade delarna är som om en gamling som bara hört talas om datorer skrivit det, det funkade på nittiotalet (Hackers!) men går inte längre. Samhällskritiken känns också ganska gjord och nattstånden. Jag antar att varje karaktär ska symbolisera en distinkt aspekt av mänskligheten med Walz som "den vanliga lilla människan", och olika aspekter av hypermodernismens tvång, möjligheter till behovstillfredsställelse och krassa kommersialism ska utforskas men det är oroväckande illa utfört, även om vissa detaljer är ganska fantastiska (som diskhon i dopfunten och kameran som fått ersätta Jesus huvud). Dessutom tycker jag inte Walz fungerar alls medan de flesta andra faktiskt gör bra roller, speciellt Thierry. Totalt sett känns det som att Gilliam försöker spela Gilliam som gör en Gilliamfilm, och detta är långt från de 12 aporna eller Brazil, om man säger så. Mycket svag trea.
Känns som en mycket lam "Brazil". Färgsättningen påminner en del om hur Wes Anderson väljer att göra film och det finns några scener som gör än lite fnissig, men mycket mer är det tyvärr inte. Den här gången levererade inte min favoritregisör.
Riktigt bra film
Stundtals mysigt filmad med fin estetik och färgsättning. Men det är samtidigt ganska spretigt och amatörmässigt i övrigt. Skådisarna "försvinner".
Väldigt flummigt som väntat.. men inte helt värdelös...
Nej den här var inge vidare.. Synd för jag brukar gilla Gilliams filmer. Mélanie Thierry är dock ruskigt sexig så den får en snäll 2.
En oerhört seg och tråkig film som aldrig får mig särskilt engagerad någon gång.
Brazil revisited? Finfin film även om den inte når hela vägen. (9+/15)
Som alltid är Gilliams framtidsvision i sin eklektiska, excentriska och visuellt förtjusande stil en njutning att skåda och ta in, det som är lite trist här är att den innehållsmässigt inte håller lika hög kvalitet. Gott nog, om än inte mycket mer än så.
Knäpp och färgstark à la Terry Gilliam, men jag ser inget annat än en filosofisk, narcissistisk steam punk-soppa. Det är en gubbig syn på sci-fi som i sin iver att vara samhällskritisk tramsar till tekniken. Tror verkligen Terry Gilliam att programmering kan gå till på det sättet ens i en parallell värld? Misstanken att han spelat in hela filmen i en förfallen kyrka någonstans i Östeuropa för att spara pengar känns alltför uppenbar för mig.