3.3

Thelma

Thelma har vuxit upp med strängt religiösa föräldrar i en liten by på norska västkusten. När hon börjar studera i Oslo öppnar sig en ny värld. Och nya känslor, inte minst för väninnan Anja. Samtidigt har hon börjat få märkliga, återkommande anfall som läkarna inte hittar någon orsak till. Men när Thelma kopplar ihop anfallen med sina känslor så väcker det oanade krafter till liv. Krafter som släpper fram mörka minnen från det förflutna.

Originaltitel Thelma
Regissör Joachim Trier
Manus Joachim Trier, Eskil Vogt
Genre Drama, Romantik, Mysterium, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Eili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen, Ellen Dorrit Petersen, Grethe Eltervåg, Marte Magnusdotter Solem, Anders Mossling, Vanessa Borgli, Steinar Klouman Hallert, Ingrid Giæver, Oskar Pask, Gorm Alexander Foss Grømer, Camilla Belsvik, Martha Kjørven

2019-04-23
Blev faktiskt positivt överraskad av denna film! Svag 5:a.
Murvel48
2018-11-09
Oj vad långt och segt - men det blir en svag tvås tack vare det spännande fotot.
2018-09-02
En bra komplex story med många bottnar. Mer drama än rysare, men fungerar på båda planen. Hade blivit ett högre betyg om den haft ett annat inte lika abrupt slut.
StureStenhög
2018-05-29
Joachim Trier verkar gilla att göra filmer om att inte riktigt passa in i världen, och han gör det återigen bra, så varför inte? Jag antar att de övernaturliga inslagen här ska representera den kraft som religion kan ha hos människor, och filmen illustrerar bra hur den kraften kan användas både positivt och destruktivt. Ändå tycker jag inte att det helt faller på plats. Jag får intrycket av en regissör som har väldigt bra självförtroende, så bra att det ibland slår över i svulstigt storhetsvansinne. Jag vet inte riktigt om filmen har den tyngd den vill ha, men det är ju fullt möjligt att felet ligger hos mig. Hursomhelst är det kul att se så här idémässigt ambitiösa filmer i Norden, och på det stora hela är den lyckad
Ghostface
2018-05-01
En intrig som inte är tillräckligt intressant för att fångas och inte är tillräckligt effektfull för att skrämmas. Ensamhet är dock ett tema som borde utvecklas djupare i skandinavisk skräckfilm.
haajen
2018-04-24
Snyggt och välspelat men också för långt och lite väl ihåligt emellanåt. Känns emellanåt som en greatest hits från tidigare filmer i skräckgenren. För mig växte filmen mot slutet då Thelma blir alltmer komplex som karaktär. Om du ska se den förvänta dig ingen skräckfilm för skrämd blir en inte.
stgurgel
2017-12-15
Riktigt vass regi, foto och skådespeleri som vanligt från Joachim Trier, men berättelsen är ingen riktig fullträff
foppa99
2017-12-07
Vilken snygg o bra film
framboise
2017-12-05
Mycket bra, nästan femma. Spännande, snygg och annorlunda.
BrutusBeefcake
2017-11-30
Under filmens gång gillade jag den första delen bäst, det är något med kristna förbjudna frestelser alltså, den andra delen känner jag att den är bra men inte på samma nivå. Efter att filmen däremot sjunkit in och jag har tänkt på den så växer också den andra halvan stadigt uppåt. En jäkligt bra film helt enkelt som man inte glömmer i första taget. (11/15)