3.4

Thelma & Louise

Louise jobbar som servitris och har problem med sin pojkvän Jimmy. Thelma är gift med Darryl som vill att hans fru håller sig i köket. En dag bestämmer sig Thelma och Louise att lämna sina liv bakom sig. Det hela börjar som ett äventyr men vid en vägkrog i Arkansas förändras deras liv för alltid.

Originaltitel Thelma & Louise
Alternativ titel Thelma and Louise
Regissör Ridley Scott
Manus Callie Khouri
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Äventyr, 90-tal, Roadmovie
Skådespelare Susan Sarandon, Geena Davis, Michael Madsen, Harvey Keitel, Brad Pitt, Christopher McDonald, Stephen Tobolowsky, Timothy Carhart, Lucinda Jenney, Jason Beghe, Marco St John, Ken Swofford

Skapad 2019-12-20 av Rollywood
De två kvinnorna Thelma (Geena Davis) och Louise (Susan Sarandon) bestämmer sig för att resa bort ett par dagar för att komma ifrån sina jobbiga män. Första kvällen på deras road trip så gö...   Läs mer »

Skapad 2019-11-16 av Vera
Ta en roadmovie och blanda den med mycket girlpower, samt välskrivna rollkaraktärer och ett jävlaranamma. Då får man inte bara en av filmhistoriens starkaste filmer, utan även en film som rörde...   Läs mer »

Commandante
2021-06-25
Jag har ingen aning om varför det tog så lång tid innan jag såg den här filmen, men det var värt väntan. En riktig pärla med bra budskap.
karlmats
2021-05-21
En gammal 3a från barndomen som håller än idag med visst darr på ribban. Jag kan tycka att Geena Davis spelar över lite men hon ska ju å andra sidan inte vara nån superhjälte heller utan både hon och Sarandon kastas ju här in i situationer som de inte riktigt behärskar och då blir väl utfallen därefter också. Det är härliga miljöer och många roliga scener som ofta involverar de cpiga män de stöter på ute på vägen och i hemmet. Madsen är bra som vanligt och även om jag först störde mig på McDonalds genomcpiga make så är han ju ganska rolig egentligen. Kanske något för lång men klassikerstämpeln förtjänar den ju ändå, det är lite befriande att se två kvinnor göra denna resa tillsammans och Sarandon är bra rakt igenom. Jag avrundar uppåt den här gången till en svag 3a (2004-08-10).
päronanton
2019-11-28
Den är okej!
Dele
2018-09-11
Några små detaljer håller denna från att nå upp till betygsfyran, men det är en välgjord historia med ett uppfriskande perspektiv.
sodomiten
2018-01-09
Brad pitt är inte med i många dåliga filmer, men det här är feministiskt trams. Offerkoftan åker på från start till mål.
Malleureuse
2017-11-06
Underhållande, gripande och totalt hjärtskärande symboliskt drama om kvinnlig frigörelse under rått manligt förtryck. Klart toppbetyg.
2016-09-24
Skådespelarna kan man inte klaga på. Storyn däremot är ganska tunn och filmen hade kunnat göras bättre. Svag 3:a.
Dream
2016-08-26
En av dem större klassikerna från 90-talet! Visades ganska ofta på Teven, så folk som levde på 90-talet har garanterat sätt Thelma & Louise! Ett plus är att det handlar om kvinnor istället för män, var en stor bedrift på sin tid och även idag, sorgligt nog är den rätt så medioker.
film_Alex
2016-08-03
Underhållande rulle för en kväll där vi får följa två kvinnor på rymmen längs USAs vägar. Frihet, romantik, våld och skönhet. Ridley Scott m.fl har gjort ett bra verk som jag gärna rekommenderar.
Tatty
2015-04-12
Grym bra film ända från början till slutet. Tröttnar aldrig på filmen. Riktig spännande hela filmen.