3.4

Thelma & Louise

Louise jobbar som servitris och har problem med sin pojkvän Jimmy. Thelma är gift med Darryl som vill att hans fru håller sig i köket. En dag bestämmer sig Thelma och Louise att lämna sina liv bakom sig. Det hela börjar som ett äventyr men vid en vägkrog i Arkansas förändras deras liv för alltid.

Originaltitel Thelma & Louise
Alternativ titel Thelma and Louise
Regissör Ridley Scott
Manus Callie Khouri
Genre Kriminalare, Roadmovie, Äventyr, Drama, Thriller, 90-tal
Skådespelare Susan Sarandon, Geena Davis, Michael Madsen, Harvey Keitel, Brad Pitt, Christopher McDonald, Stephen Tobolowsky, Timothy Carhart, Lucinda Jenney, Jason Beghe, Marco St John, Ken Swofford

Skapad 2019-10-23 av Vera
Ta en roadmovie och blanda den med mycket girlpower, samt välskrivna rollkaraktärer och ett jävlaranamma. Då får man inte bara en av filmhistoriens starkaste filmer, utan även en film som rörde...   Läs mer »

Skapad 2019-10-23 av Rollywood
De två kvinnorna Thelma (Geena Davis) och Louise (Susan Sarandon) bestämmer sig för att resa bort ett par dagar för att komma ifrån sina jobbiga män. Första kvällen på deras road trip så gö...   Läs mer »

Dele
2018-09-11
Några små detaljer håller denna från att nå upp till betygsfyran, men det är en välgjord historia med ett uppfriskande perspektiv.
sodomiten
2018-01-09
Brad pitt är inte med i många dåliga filmer, men det här är feministiskt trams. Offerkoftan åker på från start till mål.
Malleureuse
2017-11-06
Underhållande, gripande och totalt hjärtskärande symboliskt drama om kvinnlig frigörelse under rått manligt förtryck. Klart toppbetyg.
2016-09-24
Skådespelarna kan man inte klaga på. Storyn däremot är ganska tunn och filmen hade kunnat göras bättre. Svag 3:a.
Dream
2016-08-26
En av dem större klassikerna från 90-talet! Visades ganska ofta på Teven, så folk som levde på 90-talet har garanterat sätt Thelma & Louise! Ett plus är att det handlar om kvinnor istället för män, var en stor bedrift på sin tid och även idag, sorgligt nog är den rätt så medioker.
film_Alex
2016-08-03
Underhållande rulle för en kväll där vi får följa två kvinnor på rymmen längs USAs vägar. Frihet, romantik, våld och skönhet. Ridley Scott m.fl har gjort ett bra verk som jag gärna rekommenderar.
Tatty
2015-04-12
Grym bra film ända från början till slutet. Tröttnar aldrig på filmen. Riktig spännande hela filmen.
saggesaliv
2014-12-06
Thelma och Louise ger sig ut på en två dagars roadtrip, men på vägen så går någonting fruktansvärt fel och helt plötsligt är de efterlysta för mord. Thelma & Louise är en film jag velat se länge men skjutit upp ännu längre. Jag hade hyffsat höga förväntningar på den och de infriades. Detta är feelgood roadtrip blandad med härligt våld och brottslighet. Jag gillar det. Ridley Scott har gjort ett grymt bra jobb när det kommer till att fånga känslan här. Rakt igenom så finns den där lilla fingerspetskänslan som är det där lilla extra. Skådespeleriet är riktigt bra rakt igenom. Alla från Brad Pitt till Harvey Keitel gör schyssta och trevliga roller. Och så klart protagonisterna Thelma och Louisa spelade av Geena Davis och Susan Sarandon, lysande skådespel! Betyget går tyvärr inte högre än en sjua, en riktigt bra film men betygsmässigt så stannar den där. Betyg: 7/10
2014-10-30
Fantastisk filmmusik och ett enormt bra foto över de vackra omgivningarna. Brad Pitt i sin genombrottsroll som egoistisk slyngel. Två kvinnliga huvudroller som växer under filmens gång. En film som ger eftertanke samtidigt som den har både action och humor. 3+
Körsbär
2014-08-02
Okej detta är troligen en revolutionär film för sin tid men första halvan av filmen är hyfsat lam, ett plus är att den faktiskt är rätt unik men tyvärr är det inte så mycket mer spänning än så. Hade potential att bli bättre, medioker trea.