3.5

The Theory of Everything

Bara tjugoett år gammal fick Cambridgestudenten Stephen Hawking beskedet att han drabbats av en sjukdom som angriper hans motoriska funktioner, hans tal och rörelseförmåga. Han har två år kvar att leva meddelar läkarna. Men Stephen vägrar att acceptera sitt öde och med obrutet stöd från sin unga hustru kämpar han mot sjukdomen för att kunna slutföra sin doktorsavhandling. Femtio år senare bidrar Stephen Hawking i högsta grad fortfarande till förståelsen av vår värld som en vetenskapens frontfigur.

Originaltitel The Theory of Everything
Regissör James Marsh
Manus Anthony McCarten
Genre Biografi, Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Eddie Redmayne, Felicity Jones, Charlie Cox, David Thewlis, Harry Lloyd, Simon McBurney, Abigail Cruttenden, Lucy Chappell, Charlotte Hope, Emily Watson, Maxine Peake, Christian McKay, Enzo Cilenti, Georg Nikoloff, Alice Orr-Ewing, Guy Oliver-Watts

Skapad 2019-11-09 av Albion1
Tydligen innehåller de flesta brittiska bokhyllor Stephen Hawkings bok A Brief History of Time, men endast en liten andel av ägarna har faktiskt läst den. Nu har vi en film om mannen själv och han...   Läs mer »

Makta
2018-03-30
Har inte någon större koll hur riktig filmen är då jag inte har följt Stephen något speciellt. Men bortsett från det så är filmen bra även om den ibland känns lite slö.
karlmats
2018-02-04
Jag är inget större fan av biografi-filmer eller av Eddie Redmayne så det är väl kanske inte så konstigt att jag inte hoppar av entusiasm över det här. Man gör det bra, man får följa Hawkings lite grann, han hittar på nån ny teori, han ligger i trappan och krälar och sen får han beröm av nån ryss och då applåderar alla. Nja jag är inte helt övertygad så det blir nog inte mer än en 2a även om Redmayne förmodligen lagt ner kropp och själ i detta och kanske är Oscarn han fick välförtjänt.
dafreakish
2018-02-03
Magnifik Redmayne förtjänar sin Oscar för sitt porträtt av geniet Hawking i denna bitvis gripande film om hans liv och forskning. Jones är perfekt som hans fru som kämpar i med- och motgångar och filmen håller uppe intresset och undviker de falluckor den lätt hade kunnat falla genom. En utmärkt biografi om en av samtidens viktigaste forskare.
92axha10
2017-12-19
Det enda som håller den här väldigt tröttsamma och klichéfyllda film är Eddie Redmaynes insats. För mig räcker inte det för att uppskatta den här röran.
karlstadtös
2017-04-16
Gripande!
Redwood
2016-11-14
Redmayne triumferar som Hawking. Varje rörelse, varje ord, varje röstnyans känns så som en helt anna person än skådisen Redmayne. Vad är då det om inte bra skådespeleri? (Väl värt sin Oscar, kan jag tillägga!)
Roswall
2016-10-30
Fin film som rörde mig till både tårar och skratt. Visst skulle den kunnat gå djupare in på hans teorier, men det blir alltid ytligt i en mainstreamfilm hur de än gör det. Jag uppskattade den.
WhoreofDooM
2016-10-11
Kunde hetat "A brief history of Stephen Hawking". Väldigt ytlig och känns censurerad. Mer spännande att läsa hans wiki-sida :)
Urfbert
2016-09-02
Jo Redmayne gjorde ett gott jobb men den kunde ha varit mer intressant. Jag hade faktiskt trott att vi skulle få se hur Hawkin tänker. Lite visuals du vet. Det hade varit häftigt - hur tänker han runt formler och big bang?
ramlarin
2016-08-21
Det blir på något sätt alltid starkt och episkt när filmer utspelar sig över en hel livstid, typ som i "Benjamin Buttons otroliga liv", "Den engelske patienten" och "Forrest Gump". Så även här i "The Theory of Everything". Man gläds och man gråter tillsammans med karaktärerna och vad de går igenom. Jag tycker att skådespelarinsatserna verkligen lyfter den här rullen ordentligt, men något i storyn gör ändå att betyget inte kan gå från bra till mycket bra – i alla fall inte som helhet betraktat. Filmen var heller inte riktigt som jag hade förväntat mig, men det behöver inte alltid vara något dåligt. I det här fallet blir det ett slags mellanting. Det jag framför allt tar med mig är en bättre inblick i Stephen Hawkings liv och gärning, vilket jag är glad för.