3.7

There Will Be Blood

En berättelse om familjerelationer, girighet, religion och olja i förra sekelskiftets Kalifornien, där allting kretsar kring en man och hans projekt i oljeindustrins barndom.

Originaltitel There Will Be Blood
Alternativ titel Oil!
Regissör Paul Thomas Anderson
Manus Paul Thomas Anderson
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Daniel Day-Lewis, Paul Dano, Dillon Freasier, Kevin J O'Connor, Ciarán Hinds, Russell Harvard, David Willis, David Warshofsky, Sydney McCallister, Hans Howes

Skapad 2019-12-08 av JagÄrFilm
Om Paul Thomas Anderson riktat in sig på speciell film tidigare, med verk som Magnolia och Punch-Drunk Love, kan man definitivt säga att han fortsätter på samma spår med There will be blood.[*] ...   Läs mer »

carlmarcus
2020-02-07
Välgjort sömnpiller.
hardcore
2017-01-28
Mästerverk rakt igenom. Skulle kunna prata i timmar om hur bra dano och day lewis är men låter mitt betyg svara för sig självt. Enda negativa är att. Inte dano fick en Oscarsnominering också.
RustyFilm
2016-12-06
Paul Thomas Anderson levererar här en mycket trovärdig och realistisk film-berättelse om en oljeborrares tuffa och ensamma liv. Handlingen är förlagd till tidigt 1900 tal och miljön är ett kargt och ofruktbart Kalifornien. Bildberättandet är tungt nästan poetiskt (tror det går upp mot 20 minuter innan första repliken fälls). En häftig upplevelse som ligger en bit från det ”vanliga” är det att följa den enstörige huvudpersonen Daniel Plainviews (spelad av Daniel Day-Lewis) när han bygger sitt alldeles egna oljeimperium.
sille
2016-11-18
Magisk, ogreppbar, unik. Som en mix mellan Barry lyndon och The Shining. Lite lång möjligen men grym film!
Jamesa
2016-09-21
Fantastisk film. Oerhörd. Höjer upp till en femma.
arruba
2015-11-09
Det är film av hög kvalite med en Daniel Day Lewis i spetsen. Det låter inte helt fel va?
bauster
2015-10-22
PTAs svar på Barry Lyndon, någon?
Natosh
2015-10-17
Plågsam. Det här är en sådan film som jag inte klarar av att titta på utan att blunda med ena ögat.
falknathalie
2015-10-06
"I DRINK YOUR MILKSHAKE!" Riktigt bra film. Daniel Day-Lewis är magiskt bra! Och även Paul Dano gör en bra insats! Se den!
CinemaStrange
2015-04-08