2.9

These Final Hours

Vad skulle du göra om det var din sista dag på jorden? Skulle du bli full? Skulle du ta livet av dig? Skulle du be? Det är bara timmar kvar till den stora katastrofen och James är en av dem som tänker avsluta allt på en gigantisk fest med enorma mängder sprit och droger. Men på vägen dit, genom den kaotiska och laglösa staden, stöter han på den lilla flickan Rose som desperat söker efter sin pappa ? och plötsligt får James sista 12 timmar en helt ny mening.

Originaltitel These Final Hours
Regissör Zak Hilditch
Manus Zak Hilditch
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Jessica De Gouw, Nathan Phillips, Sarah Snook, David Field, Angourie Rice, Daniel Henshall, Kathryn Beck, Korum Ellis, Zaydah-lee, Lynette Curran, David Partridge, Justin Burford

amam
2016-05-06
Stark trea, ibland blir den faktiskt väldigt bra. De svaga bitarna drar ner helheten lite men filmen i sig är ändå helt klart sevärd mest för delarna där de utvecklar karaktärerna och fokuserar på deras relationer.
Johan685
2015-12-29
Man satt på helspänn hela filmen. Spännande och känslosam.
2015-12-25
Stark skildring av en alternativ apokalyps där man rycks med i historian och de till först ytliga karakärerna växer hela tiden. Bra drama med spänning och även lite eftertanke. Naturligtvis övertydligt stundtals, men överlag mycket bra.
2015-12-07
Jag älskar konceptet, och bitvis förvaltas det riktigt bra. Men det hela känns lite ryckigt, som om att filmskaparna betar av en grej i taget istället för att bilda en helhet. Vidare så känns flickans roll lite konstruerad - ibland är hon som ett barn, ibland som en tonåring, ibland som en vuxen - och detta på ett sätt som sammantaget inte känns fullt trovärdigt. Vidare haltar dramaturgin en aning. Men allt detta gnäll till trots, så är filmen bra. Vill man se ungefär samma sak fast ofantligt mycket bättre så är det den fantastiska "Sista natten" som gäller. (8+/15)
StureStenhög
2015-10-09
Apokalypsen kan man aldrig riktigt tröttna på, och frågan är om inte det här är den intressantaste infallsvinkeln. Undergången är oundviklig och ingen undkommer, så vad händer den sista tiden? Det scenario som målas upp här känns definitivt rimligt, om något så skulle civilisationen kanske förfalla ännu mer. Här finns också flera kreativa detaljer längs vägen, och de har lyckats bra med att skapa en domedagsstämning. Filmens centrala relation är även den intressant och övertygande. Tyvärr känns det dock inte som att idéerna räcker hela vägen, och man lyckas inte riktigt knyta ihop säcken på ett givande sätt. Slutet är t.ex. lite trött. Men betyget blir en stark trea
asasae
2015-03-16
Meningslös film. Så skulle inte jag velat ha mina sista timmar. Dock fin kontakt med flickan och känslosam och vacker emellanåt. Men vad ville man säga?
Djason
2015-03-16
Riktigt vass domedagsfilm, visst är den lite halvseg men den fick mig att tänka till och skådisarna är riktigt bra. Helt klart en av de bästa filmer jag har sett från Australien. Kanske betyget är för högt men så är jag en som gillar sådana här domedagsrullar. Nathan Phillips från Snakes on a plane gör en riktigt vass prestation.
BigQ
2015-02-13
Sorgligt och med diverse antal moralfrågor. Kanske bet extra hårt i ett fadershjärta med barn i samma ålder.
Totenkopf
2015-02-11
Lågmäld domedagsfilm som var helt klart sevärd, kändes väldigt kort trots nästan 90 min.
SalotSar
2015-02-09
Det är att ta sig i kragen när jorden ska gå under. Varför gör man den här typen av ångestfamkallande film?