They Shall Not Grow Old

Dokumentär där Peter Jackson har restaurerat, lagt till färg och låtit röstskådespelare läsa in soldaternas konversationer till det ljudlösa filmmaterialet från första världskriget. Fokuset ligger på brittiska soldater.

Originaltitel They Shall Not Grow Old
Regissör Peter Jackson
Genre Dokumentär, 2010-tal

foppa99
2019-04-10
väldigt bra gjord o intressant. men gå på bio?? är målgruppen Så stor, men kanske, det e ju P.Jackson
miguelmetal
2019-04-08
Ett mästerverk! Blev väldigt berörd av att se historien komma till liv. Borde ses av alla och visas på samtliga skolor. Så att alla inser hur många miljoner som dog för att bevara demokratin och inse hur privilegierade vi är. Och också för att få tyst på alla veklingar och gnällspikar som blir fler i vårt samhälle. Allt annat än högsta betyg är otänkbart.
Ful_fisk
2019-03-25
Trevlig, stämningsfull och väldigt brittiskt krigsdokumentär. Väl värd att se! Fångar gott känslan och närvaron, även ifall detta givetvis berättats många gånger förut.
Solidus
2019-03-22
Stark dokumentär och en banbrytare gällande hur Jackson och hans vänner har lyckats att omvända gammal journalfilm till ren HD-kvalitet samt läppsynka det som sägs i journalfilmerna och lägga till röster. Det känns att vi är där med soldaterna. Trots att dokumentären fokuserar soldaternas sociala liv, så består dokumentären även av krigets baksidor som kommer genom döda soldater. Sevärd och gripande historialektion som är ett MÅSTE på storduk! Betyg: 4
starsky
2019-03-16
Snyggt gjort och bra storytelling men lite uppskrivet att hela filmen skulle vara bearbetad. Många partier ärbara berättade med teckningar. Men viktig att se.
Jaganatha
2019-03-14
Snygg och intressant dokumentär om ett helt förfärligt ämne - första världskrigets fullständiga vansinne. Mycket nytt kommer inte fram, men det gamla bildmaterialet får åtminstone lite nytt liv och kan kanske bidra till att dämpa känslan av att det där med krig inte alltid är en så dum idé, för det är det. Bitvis rätt magstarkt, dessutom.
goeran
2019-03-13
Peter Jacksons dokumentärfilm om Första världskriget sett ur ett brittiskt perspektiv, They Shall Not Grow Old, är inte inte ointressant men tillför kanske inte så mycket nytt (även om ansatsen med att färglägga gamla svartvita filmer etc imponerar). Betyg 3.
emilstjernholm
2018-12-30
Jag sympatiserar med Jacksons ansats – att göra första världskriget och dess fasor intressant för en yngre generation. Vissa saker funkar bättre än andra. Jag gillar färgläggningen och greppet med att låta röstskådespelare läsa in repliker, som tolkats av läppläsare, är fruktbart. Men Jacksons påstående att han med datorers hjälp kan "erase the technical limitations of 100 year old cinema" är en enorm överdrift. Exempelvis använder Jackson kända filmsekvenser filmade av Geoffrey Malins och J. B. MacDowell, men väljer små rutor att zooma in på, vilket gör att kvalitén blir lidande. Tydligast är detta när Jackson försöker få till närbilder. Ett annat problem är det faktum att det knappt finns audiovisuellt material från själva striderna. Jackson försöker lösa detta med att veva visa sekvenser flera gånger - t.ex. en mina som sprängs. Nu handlar väl dessa stora ord mest om PR och marknadsföring, men det är enligt min mening osnyggt att inte erkänna de faktiska filmfotografernas insatser på fältet eller filmarkivens arbete med att restaurera filmmaterialet från början.
Jompalompier
2018-12-29
Häftig färgläggning och ljudläggning som verkligen får materialet att "come alive". Man hade kunnat fokusera lite mindre på döda kroppar emellanåt, blev nästan lite gore-igt även om det såklart ska finnas med i en film om krigets hemskheter.
DIProgan
2018-12-19
Svårt att rata förstahands iakttagelser från kriget men det blir inte mycket till röd linje eller känsla av sammanhang. Kaotiskt med alla röster som hoppar in och ut. Den färgade filmen är trevlig men inte direkt oumbärlig. På det hela taget har det gjorts intressantare verk om kriget.