3.3

13 Assassins

Tretton samurajer med olika specialiteter sluter sig samman för att störta en ond lord. Detta trots att de är klart utnumrerade av lorden och hans män.

Originaltitel Jûsan-nin no shikaku
Alternativ titel 13-nin no shikaku, Thirteen Assassins
Regissör Takashi Miike
Manus Daisuke Tengan
Genre Drama, Action, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Kôji Yakusho, Takayuki Yamada, Tsuyoshi Ihara, Sosuke Takaoka, Hiroki Matsukata, Kazuki Namioka, Goro Inagaki, Yûsuke Iseya, Koen Kondo, Yûma Ishigaki, Masachika Ichimura, Arata Furuta, Ikki Sawamura, Masataka Kubota, Seiji Rokkaku, Koshiro Matsumoto

quelnightmare
2019-12-12
Miikes 13 som vågade livet märker både ut slutet på en era och gränsen för en genre.
stgurgel
2017-05-01
En rejäl och hårdkokt samurajfilm med en touch av Miikes råhet som bonus
Zebulonm
2017-03-26
Satte en trea. Men efter omtitt måste jag höja till en fyra för det här är riktig bra.
Solidus
2016-07-03
En uppdaterad version av "De sju samurajerna" och i mina ögon också (nu kommer jag säga något hädiskt) bättre. Filmen är snygg att titta på, men den evighetslånga slutstriden är en ren och skär njutning att glo på. Detta är en perfekt film att stänga av hjärnan till och njuta av den våldsamma åkfärden. Tumme upp!
Murvel48
2016-01-27
Fienden förökade sig nog med delning.
Zebulonm
2015-05-02
Helt ok om än lite väl överdriven....
SilkyMoll
2015-02-16
Nu är jag ingen samurajfilms-kännare så jag ska låta bli att säga något om dess rimlighet som sådan. Dock ska sägas att det är en väldigt bra film som bygger upp intresse och engagemang på relativt kort tid och som sedan håller i sig filmen igenom. Jag älskar de andra filmer av Takashi Miike som jag sett och detsamma kan sägas om denna! Mycket bra.
martineden
2015-02-15
[rek. 4] Mycket imponerande samurajfilm!!! Dramaturgiskt är det fan perfekt. Samtidigt som det finns ganska tydliga paralleller till DE SJU SAMURAJERNA så har filmen en mycket fin egen karakteristik med egna fina karaktärer. Ypperlig regi och fin uppbyggnad!! Mycket, mycket bra!!! I klass med Kurosawa!! 4.
Starkbröl
2014-09-13
Fin som snus i sin genre.
Kaux
2014-09-05
Påminner en del om "De sju samurajerna" men i en modernare och mer overklig tappning.