2.6

Thirteen Women

Tretton kvinnor som var skolkamrater skickar efter horoskop från en Swami. De har ingen aning om att Ursula, en halvasiat, använder sina hypnotiska krafter på Swamin och dem för att leda dem till döden. Kan Ursula stoppas?

Originaltitel Thirteen Women
Regissör George Archainbaud
Manus Bartlett Cormack, Samuel Ornitz
Genre 30-tal, Drama, Kortfilm
Skådespelare Irene Dunne, Ricardo Cortez, Jill Esmond, Myrna Loy, Mary Duncan, Kay Johnson, Florence Eldridge, C Henry Gordon, Edward Pawley, Blanche Friderici, Wally Albright, Peg Entwistle, Harriet Hagman

Andravåningen
2018-01-28
Visserligen tidsmässigt träig, men det finns en skräck/rysarestetik i vissa scener, inklusive ett par specialeffekter, som helt klart förhöjer filmen. Myrna Loy är också helt fantastisk. Det är kanske lite svårt att köpa mysteriets upplösning.
DanielMott
2008-10-22
Orättvist undanskuffad pre-code-film som på sin tid var mest känd för att vara Peg Entwistles första och sista roll innan hon tog livet av sig genom att hoppa från Hollywoodskylten. Tyvärr blev den senare nerklippt men den har fortfarande sina förtjänster och det är alltid roligt att se Irene Dunne och Myrna Loy.