3.3

This Film Is Not Yet Rated

"This Film is Not Yet Rated" är en dokumentär som granskar USA:s filmcensur - MPAA (Motion Picture Association of America).

Originaltitel This Film Is Not Yet Rated
Regissör Kirby Dick
Manus Kirby Dick, Eddie Schmidt
Genre Dokumentär, 2000-tal
Filmnummer 42003

Zipper
2014-09-20
Intressant dokumentär som bekräftar alla fördomar jag hade om den amerikanska filmindustrin. Jag uppskattade särskilt intervjuerna med olika regissörer som råkat ut för betygssystemet. Jag hade gärna sett en längre diskussion om varför man ser sex som så mycket mer skadligt än våld. Lite mer samhällsanalys, helt enkelt. Stark trea.
MaxMackan
2014-01-19
Jag älskade den. Helt underbart cynisk och träffsäker. Lyckas få till några fantastiska poänger och bara osar av underbart punkig protest utan att gå till överdrift.
ziferN
2013-04-22
Bra, intressant och underhållande dokumentär som tacklar ett helt klart intressant ämne. Men detta måste nog USA i ett nötskal och det skrämmer mig hur självupptagna amerikanarna är med nöjesbranschen. MPAA föreställs som någon hemlig kriminell organisation som inte vill synas i media överhuvudtaget, dom sätter bara en åldersgräns på filmer vafan.. idiotiskt att ett samhälle kan styra på det sättet, men tja det är USA vi pratar om. Men utöver det så håller dokumentären intresset bitvis uppe och den fungerar helt klart att titta på för stunden, men i helhet så är detta ännu en dokumentär som får tittaren att se ner på landet.. återigen.

2013-01-27
En intressant men inte vidare djupsinnig film om den märkliga amerikanska filmcensuren. Deprimerande och festlig om vartannat.
Flonk
2012-08-30
Ett stort plus för ett intressant och viktigt ämne. Dock Hanteras det inte på bästa sätt. Kirby Dicks intresse i ta reda på vilka människor som sköter ratingen går inte att ta miste men det känns som om han nöjer sig där. Visst kanske ingen enkel uppgift att gå till roten på problemet med att ha hemliga betygsättare. Men Kirby Dick är alldeles för feg för att ens göra ett försök och det är synd för detta kunde ha blivit en dokumentär som hade kunnat påverka MPAA:s sätt att granska filmer. Kvarstår är en sevärd dokumentär som inte gör någon skillnad.
Grillo
2012-08-18
Man kan ju dock se MPAA som en metod för att få filmskaparna att självcensurera. Att det dessutom handlar om en grupp som sätter åldersgränser utan att ha någon form av utbildning inom ämnet, gör det hela löjeväckande.
Kimchi
2012-06-15
Intressant helt klart. Verkar dock som vissa missförstått hur systemen fungerar. I USA har man ingen censur, man har MPAA. Sverige hade censur fram till 2011 vilket innebar att filmer kunde klippas utan regissörens medverkan eller godkännande. Idag har Sverige likt USA ett organ som åldersrekommenderar filmer. Tyvärr hjälper det oss föga eftersom en majoritet av filmerna som släpps här är amerikanska och därför redan passerat MPAA's "censur".
Taandborste
2011-12-25
Kändes lite för lång men ett intressant ämne gör den sevärd.
Henkepedia
2011-11-04
En väldigt intressant film om USAs censur.
ami86
2011-10-24
Intressant och informativt om censur. Här fick jag sannerligen lära mig ett och annat om Amerikansk film-klassificering som jag inte hade en susning om. Min slutsats är att den Amerikanska puritanismen är rent utsagt löjeväckande.