3.3

This Is Not a Film

Filmen följer en dag i regissören Jafar Panahis liv och hur han väntar på besked om sitt domstolsöverklagande. Filmen handlar också om hur det är att vara filmskapare i dagens Iran.

Originaltitel In film nist
Regissör Jafar Panahi, Mojtaba Mirtahmasb
Manus Jafar Panahi
Genre Dokumentär, 2010-tal

timbo93
2016-01-13
Det råaste dokumentära verk jag någonsin sett.
Valarn
2014-02-11
"goeran" ger en bra beskrivning.
KimEkberg
2012-05-07
20 betyg var inte speciellt mycket för en film som finns på båd bio och dvd. Jag undrar hur just Iranier är så uppfinningsrika när det kommer till att göra film? I det här fallet krävs det också av situationen. Det jag förvånas över är hur rik Panahi verkar vara att döma av hans tillgångar, och att han väljer att ha det så. Sista scenen är ganska magisk.
shari
2012-04-08
Budskapet är tydligt, ett intressant genomförande, men fy så långtråkig icke-film.
goeran
2011-10-15
Jafar Panahis och Mojtaba Mirtahmasbs This Is Not a Film från 2011 är en intressant rapport från den berömde regissörens husarrest i Teheran; där han sitter i avvaktan på att hans överklagande av en dom på 6 års fängelse och 20 års yrkesförbud (för att han deltagit i demokratirörelsen) skall prövas i en högre instans. Filmen smugglades ut till Cannes-festivalen i ett usb-minne inbakad i en kaka som postades till Paris.