2.8

This Is Not Berlin

17-årige Carlos passar inte in i skolan eller familjen, men allt förändras när han upptäcker Mexico Citys växande värld av undergroundkultur. På papperet är rockkonserter och organisering förbjudet, men under ytan bubblar new wave-punken, konsten och klubbarna – där Bowies låtar dånar från högtalarna. This is Not Berlin utspelas under Mexico Citys kulturella förvandling under 80-talet och är lika delar en uppväxtskildring som det är en skildring av en era.

Originaltitel Esto no es Berlín
Regissör Hari Sama
Manus Rodrigo Ordoñez, Hari Sama, Max Zunino
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Xabiani Ponce de León, José Antonio Toledano, Mauro Sanchez Navarro, Klaudia Garcia, Ximena Romo, Américo Hollander, Hari Sama, Marina de Tavira, Lumi Cavazos, Fernando Álvarez Rebeil, Juan Carlos Remolina, Rodrigo Rojo, Luna Balvanera, Sara Manni, Emilio Cuaik, David Montalvo, Daniel Villar, Diego Narváez, Sidney Robote

karlmats
2019-11-08
Andra filmen jag ser på årets filmfestival och den här kommer att ligga högt upp när allt ska summeras nästa söndag. Det är en spännande plats vi får en inblick i, ett konservativt land vars machokultur utmanas rejält i ett 80-talsskimmer signerat Joy Division och andra härliga musiknummer. Xabiani är väldigt bra i huvudrollen och det här är hans film även om han också ackompanjeras av många bra insatser i övrigt. Det känns framför allt som att det här är riktiga människor vi får följa. Coming of age-filmer är jag generellt svag för, vilket tillsammans med underground-discoscenerna med allmän dekadens ofta skapar en härlig stämning som man bara kan gå ner sig i. Ximena Romo ser ut som en blandning av Titiyo och Loreen och hennes frustration och ilska kommer fram bra i sångnumren. Jag är t.o.m. inne och nosar på ett ännu högre betyg men jag får gå på magkänslan i slutändan och nöja mig med en stark 3a. Det var min sjunde mexikanska film och också den bästa hittills, bra jobbat av Hari Sama som också gör en bra insats som skådespelare i en karaktär som känns väldigt självreflekterande.