2.7

The Invention of Lying

Filmen utspelar sig i en värld där ingen någonsin har ljugit förut, ända tills en författare tar tillfället i akt för personlig vinning.

Originaltitel The Invention of Lying
Regissör Ricky Gervais, Matthew Robinson
Manus Ricky Gervais, Matthew Robinson
Genre Komedi, 2000-tal
Skådespelare Ricky Gervais, Jennifer Garner, Jonah Hill, Louis CK, Jeffrey Tambor, Fionnula Flanagan, Rob Lowe, Tina Fey, Donna Sorbello, Jason Bateman, Christopher Guest, Philip Seymour Hoffman, Edward Norton, Stephanie March, Ruben Santiago-Hudson, Jimmi Simpson

Spook
2020-08-23
Förvånad att Gervais plagierar "Liar Liar" och gör den inverterad...
therion82
2019-06-09
Inge bra
Ihsahn
2017-01-06
Idén är jättebra, men utförandet svajar betänkligt ju längre filmen fortskrider
celec
2017-01-05
Filmen pendlar hit och dit från att ena stunden vara ganska rolig till att i nästa stund vara väldigt klichéartad. Jennifer Garner väger upp filmen en hel del för mig då jag har varit svag för henne enda sen Alias.Norton lilla roll var riktigt rolig. 3/5
eandersson
2015-03-24
Ricky ger religionen en känga samtidigt som han gör en medelljummen film i övrigt. Älskar grejen med alla kända skådisar i deras småroller, klockrent, gav mig ett leende varje gång de poppade upp. Var dock några småsaker jag störde mig på som inte gör att filmen når några högre höjder. Idén var ju guld, utförandet relativt bra men inte tillräckligt som sagt.
PeterTheW
2015-03-11
Svaaag trea. Väldigt rolig idé, en del väldigt roliga detaljer och bra scener samt roliga inhopp av skådisar. Dessvärre faller det i slutändan på en alltför tråkig och typisk kärlekshistoria som drar ned intresset rejält.
PrinceJohn
2015-02-01
Det är sällan jag somnar när jag ser en film, men när jag föredrar det framför att se klart filmen kan den inte få annat än detta betyg.
ASSFACE
2015-01-19
Idén och de första 30 min är både originella och bra, men sen händer något och allt blir bara platt.
2015-01-12
Av filmens speltid på 90 minuter så är de första 60 minuterna helt underbara. Jag älskar idèn i handlingen och jag har ett stort leende varje gång en välkänd skådespelare dyker upp i roller av varierande storlek. Jag uppskattar också väldigt mycket filmens satir över ämnet religion. Filmens sista 30 minuter är tyvärr inte lika stark. Från att filmen fram till detta överraskat med sin originalitet så blir det nu snabbt förutsägbart och ooriginellt. Jag kan förstå varför men lite synd är det. 3+
Kaneltompa
2014-10-21
En kul idé som börjar ganska bra. Men mycket pga att en mängd andra saker pågår som inte handlar om att folk inte kan ljuga. Varför denna besatthet kring att hitta en genetisk match för att ens barn ska se snygga ut? Vad har det med lögner att göra?