3.2

Tre mil norr om Molkom

På en gård i Ängsbacka, strax utanför värmländska Molkom, samlas varje sommar ett tusental människor under två veckor för No Mind Festival - för att finna sig själva och stärka sina själar. Deltagarna delas slumpmässigt upp i så kallade "sharing groups" som ägnar sig åt riter, tantrasex, trädkramning, schamanism och djuplodande samtal. Sommaren 2006 åkte två engelska regidebutanter dit för att följa några av besökarna på nära håll. Och det är en intressant grupp människor vi möter: en från början vrålskeptisk backpacker-aussie, en hippie från Hawaii, en vanlig familjekille och lite speciellt för oss svenskar - Regina Lund!

Originaltitel Three Miles North of Molkom
Regissör Robert Cannan, Corinna McFarlane
Manus Robert Cannan, Corinna McFarlane
Genre 2000-tal, Dokumentär

AndreaFurberg
2018-11-02
Jag blir glad när jag ser den här filmen.
Jompalompier
2018-06-17
Obehagligt och rolig på samma gång, fram med skämskudden. Lite hemskt att se australiensaren bli mer och mer indragen i det hela. Kul trivia att John Locke från Lost går förbi i bakgrunden vid 1:28.
AlbinWesley
2017-02-15
Den här stilen på dokumentärer når väl sällan fyran, det saknas dramaturgisk kurva när man inte gör annat än att betrakta skeende efter skeende. Det som sker i filmen är i mina ögon nära vansinne. Högst sektlika förhållanden tycks råda. Viss lyteskomik finnes onekligen.
Kriffot
2015-06-08
Man får ha skämskudden redo!
erik.p
2014-10-27
Tyvärr hade det räckt med att se trailern. Det finns en eller ett par roliga scener, men mest är det på tok för segt och långsamt. Konstigt nog tycker man mest synd om deltagarna (de flesta).
Zipper
2014-02-13
Lite för lång och händelsefattig. Väldigt mycket flum som väntat, vilket filmmakarna höll sig ovanligt neutrala till. Tyckte mest synd om de stackars förvirrade deltagarna som styrdes av korrupta andliga "ledare". Svag trea.
Jonatanh
2013-09-02
- The victim and the king is the same thing! - I'm ok, I've seen angry women before.
swampblues
2013-07-17
Mitt bestående minne från den här filmen är utan tvekan ledarna som tycker att dom är alfahannar.Dom snor sökande människor på pengar och försöker knulla brudarna.
shady_slim
2013-06-19
Sevärd film - man blir ju rätt mörkrädd ibland över New-age-stilen och ibland blir det lite lyteskomik. Men all in all en kul och sevärd film.
Powha
2013-06-14
Riktigt fantastisk. Det kryper av obehag, men samtidigt kan jag inte låta bli att fascineras. Att vara besökare på den här festivalen borde man lägga till på sin "bucket-list". Endast en entréavgift på 5.700 kr för att bli hjärnknullad i en vecka, måste vara värt?