Three Sisters With Maiden Hearts

Filmen handlar om tre systrar som växer upp i Tokyos beryktade nöjesområde Asakusa; de behandlas nästan som slavar av sin mor som vill att de alla skall tjäna in pengar till henne som gatumusikanter eller varitéartister. Den äldsta systern (Oren) får nog och rymmer hemmifrån med sin älskare så det blir den godhjärtade mellansystern (Osome) som får ta de stora stötarna med mamman medan lillasyster Chieko (som har en hemlig affär med en restaurangägares son) klarar sig bättre undan moderns hårda krav. Detta är Mikio Naruses första ljudfilm.

Originaltitel Otome-gokoro sannin shimai
Regissör Mikio Naruse
Manus Mikio Naruse, Yasunari Kawabata
Genre Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Chikako Hosokawa, Masako Tsutsumi, Ryuko Umezono, Heihachirô Ôkawa, Kaoru Itô, Osamu Takizawa, Kamatari Fujiwara, Chitose Hayashi, Chisato Matsumoto, Masako Sanjo, Mariyo Matsumoto, Akira Kishii

goeran
2010-01-31
En imponerande ljudfilmsdebut; Naruse lyckas redan i sin första film med ljud väl utnyttja de nya uttrycksmöjligheterna. En bra om än väldigt melodramatisk story (som Kawabata tydligen tog fram utifrån sina tidigare berättelser om livet i Asakusa), bra skådespelarinsatser och snyggt filmat; allt borgar för en njutbar filmupplevelse.