Thriller – en grym film

Den unga Madeleine lever ett stillsamt liv med sina föräldrar på landet. Hon är stum sedan barndomen då hon blev våldtagen av en äcklig luffare. När hon en dag missar bussen får hon lift av Tony, som vill henne allt annat än väl...

Detta är en av de första svenska sleaze-filmerna, även klassad som den första av de våldsamma feministfilmerna. Den orsakade en väldig rabalder på sin tid.

Originaltitel Thriller – en grym film
Alternativ titel They Call Her One Eye, Thriller: A Cruel Picture, Hooker's Revenge
Regissör Bo Arne Vibenius
Manus Bo Arne Vibenius
Genre Vuxenfilm, Action, Thriller, 70-tal
Skådespelare Christina Lindberg, Heinz Hopf, Despina Tomazani, Per-Axel Arosenius, Solveig Andersson, Björn Kristiansson, Marie-Louise Mannervall, Hildur Lindberg, Stig Lokrantz, Olle Nordlander, Marshall McDough

Skapad 2019-11-09 av Mat1az
Den första svenska film som någonsin blivit totalförbjuden av censuren. Filmens tagline, visst väcker den oundvikligt en nyfikenhet inom en? En nyfikenhet som växt hos många efter att Quentin Ta...   Läs mer »

ouimadame
2017-03-10
Efter att ha sett originalklippningen med svenskt tal o ocensurerad lyfte den extremt. Bra!!
Diclonius
2016-10-11
På vilken planet och i vilket universum är Thriller en "feministisk" film?
Sangraal
2016-05-23
I beskrivningen står det: "även klassad som den första av de våldsamma feministfilmerna" Vad är detta för struntprat egentligen? Året innan kom t ex filmen Coffy, skulle den på något vis vara så mycket mindre våldsam? Dessutom betydligt mer feministisk än Thriller, enligt min mening. Båda filmerna är hur som helst förstklassiga mästerverk som ligger mig varmt om hjärtat. Eller för att inte tala om de japanska mästerverken "Female Demon Ohyaku" (1968) och "Quick-draw Okatsu" (1969)!
Asmorod
2016-03-16
Sval som ett lik.
isecore
2015-06-17
Fullt förståeligt varför denna svenska exploitation-rullen blivit en kultfavorit. Den är dock inte speciellt bra, men det är ju inte direkt ett krav för att bli en kultrulle. Fylld med groteskt och ibland nästan komiskt övervåld, enormt darriga produktionsvärden, bitvis renodlad porr, gott om naket, droger, skitdåligt skådespeleri, vapen och allt detta utspelar sig i tidigt 70tals-Sverige dessutom. Helt absurd film.
LenWidleheyt
2015-01-19
Wow. Verkligen ett stycke filmhistoria! Chockvärdet har säkert minskat mycket sedan 70-talet, men filmkonsten kvarstår. Långsam och snygg, och obehaglig så det förslår. Den har sina tydliga skavanker, framför allt i berättandet mot slutet. Men det gör inget. Många enskilda scener är så snygga i sig att jag får gåshud. Och det är en härligt surrealistisk upplevelse att se en sådan här film utspelas i Svenska landskap. Kill Bill möter Änglagård. Tarantinos inspiration ses mycket tydligt.
Korben_Dallas
2014-12-17
http://vimeo.com/114445506 - Ny svensk explotion "Själanöd"
mylar
2014-11-22
Betydligt bättre än väntat. Bildkompositionen är genomtänkt och snygg, stämningen förmedlas till mig som tittare och även om det inte är några större utmaningar i skådespeleriet blir det ändå inte störande dåligt. Faktum är att det enda som vittnar om dess B-filmskvalitet är själva historien och manuset. Det hoppas lite för hastigt och blir ofta fånigt.

2014-09-16
Åh jag hatar den här filmen, så galet seg.
Korben_Dallas
2014-08-29
Denna film bekräftar min tro på perfektion i allt från Lindbergs yttre till kostym och hur man bibehåller en jämn insugande pace som inte häktar med nåt och vågar ta tag i varje scen utan att vara dryg. Filmen bevisar också att de aldrig kan bli fel när kamera arbetet bygger på perspektiv(Killing zoe exempelvis) och de råa super slow-motion action sekvenserna är ju film-orgasmer i sig. Förövrigt finner jag även att Tony är riktigt charmig, inte konstig Lindberg hänger med honom, jag hade nog med gjort de om jag vart en ung flicka.