3.8

Throw Away Your Books, Rally in the Streets

En symbolisk och experimentell uppväxtsaga till tonerna av folkrock. Förutsättningarna hade kunnat vara bättre för den namnlöse huvudpersonen: Farmodern är snattare, pappan krigsförbrytare och systern har ett ohälsosamt intimt förhållande med familjens kanin.

Originaltitel Sho o suteyo machi e deyou
Regissör Shuji Terayama
Manus Shuji Terayama
Genre Musikal, Drama, 70-tal
Skådespelare Hideaki Sasaki, Masahiro Saito, Yukiko Kobayashi, Fudeko Tanaka, Sei Hiraizumi, Keiko Niitaka, Akihiro Miwa

apmannen
2013-07-18
Visst. Andra halvan är något svagare, medges. Men med så bisarrt självlysande enstaka scener som sprängs in då och då är överbetyget oundvikligt. Och har man inte levt med OSTet, till exempel spår 8, dygnet runt i nån vecka, då har man inte levt. Att vid min ändå aktningsvärda ålder snubbla över detta vidunderligt märkliga episk-japansk-blandad-kör-nyreligiös-stadium-syra-rock-epos är en nåd att stilla drömma om.

2011-12-12
Jag älskar ju språket. Men det var väl också nästan det enda jag gillade av de 138 långa minuterna.
Joyfulsounds
2010-03-29
Hm. Snygg och cool på många (olika) sätt, men som helhet vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Musiken var dock jäkligt bra!
eppjones
2010-01-09
Väldigt psykadelisk och annorlunda. I sina bästa stunder både snygg och cool men på det stora hela inte något som faller mig i smaken.
Taliah
2009-10-27
Helt underbar.
Blärkan
2008-04-21
Spretig var ordet.
Magneto
2007-04-18
Otroligt mångfacetterad film, eller är kanske spretig det rätta ordet? Terayama är en visionär, men här blir det som MM säger varken hackat eller malet. En fyra med viss tvekan.
MilkMonkey
2006-06-25
ibland genial, men det känns som Terayama försöker få in för många, för olika grejjer: smärtsamt drama och musikvideo på samma gång blir för mycket . . . men som sagt, ibland genial