3.1

THX 1138

Det framtida samhället har förbjudit sex och använder droger för att kontrollera människorna. Men THX 1138 och hans flickvän vägrar ta drogerna och kastas i fängelse.

Originaltitel THX 1138
Regissör George Lucas
Manus Walter Murch, George Lucas
Genre Drama, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Robert Duvall, Donald Pleasence, Sid Haig, Maggie McOmie, Don Pedro Colley, Ian Wolfe, Marshall Efron, John Pearce, Irene Cagen, Johnny Weissmuller Jr, Claudette Bessing, Robert Feero

Bunger
2020-09-07
Spännande premiss och läckra scenerier, men innehållsmässigt håller det inte för en långfilm.
myslas
2020-01-14
Långt ifrån Lucas bästa film men måhända hans mest intressanta idé ändå. Går lite överstyr till slut men första halvan är rätt häftig.
heftigahector
2018-12-01
så tråkig orkar inte
Ful_fisk
2016-02-25
En film med mycket potential, men helheten blir alldeles för seg för att det ska funka. Snygg och så, men det hade nog funkat bättre som en halvtimmesfilm.
arruba
2014-12-08
Påminner om Orwells bok 1984. Bra ide men är alldeles för ojämn för att underhålla mig. Det går att kolla på men är inget jag kommer se om.
andmoreagain
2014-11-07
Orwelliansk men oerhört tråkig skildring om ett framtida övervakar-samhälle. 80% av filmens repliker och dialoger går ut på att trötta ut åskadaren med tekniskt mumbo-jumbo som ingen kan begripa vilket jag säger godnatt och längtar efter Sista natten med gänget!
DrJW
2014-07-16
Var från början en kortfilm som George Lucas gjorde på filmskolan, sen så fick han en större budget till att göra en långfilm av den här.
Bomkia
2014-03-22
Rörigt och ett manus som hankar sig framåt. Men känslan i filmen är verkligen speciell och lyfter det hela. 3+
BarryHero
2014-01-21
Enormt underskattad. Fantastisk set design, bra skadisar, otackt soundtrack och narmast briljant upplosning. Tyvarr ar filmen lite val langsam dock. Cool dock sammantaget.
NoWireHangers
2013-06-29
(Först betygssatt 2002-12-14 (1)) Filmen förmedlar sitt samhälles totala känslokyla i sitt berättande, med anonyma, robotliknande radiokommunikationsröster. Det är kul en stund men blir snart tröttsamt. Storyn har inte på långa vägar tillräckligt med material för en långfilm; som någon annan skrev: fast den bara är knappt 90 minuter känns den dubbelt så lång. Den slipper nu undan bottenbetyget men mer än en tvåa blir det inte den här gången heller och jag kommer nog inte ha lust att ge den en tredje chans förrän om minst 11 år till.