BETYG
3
av 5
3
av 5
Tic Tac

Daniel Alfredson använder parallella berättelser i sin skildring av ett antal öden under en turbulent natt i dagens Sverige. Här möter vi skinnskallar, två skolungdomar, en polis, en invandrare, ett par. Deras historier löper jämsides, ibland korsas vägarna. En del går mot undergång, för andra tänds ett visst hopp.
Originaltitel | Tic Tac |
Regissör | Daniel Alfredson |
Manus | Hans Renhäll |
Genre | Drama, Thriller, 90-tal |
Skådespelare | Tintin Anderzon, Thomas Hanzon, Emil Forselius, Oliver Loftéen, Tuva Novotny, Jacob Nordenson, Gunvor Pontén, Nadja Weiss, Mats Helin, Douglas Johansson, Claudio Salgado, Franco Mariano, Michael Nyqvist, Hugo Ruiz, Bengt Blomgren, Barbro Kollberg, Ewamaria Björkström-Roos, Gustaf Elander |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 4558 |
Filmnummer | 437 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Gemytlig filmupplevelse, hyfsad mix av absurda situationer och allvarlig sverigeskildring. Det hela knyts ihop rätt bra. Skulle nog inte gå så långt som att säga att det är det bästa jag sett ur det svenska nittiotalet, men har definitivt sett sämre. En solid trea för stunden.
Är väl en hyfsat bild av Sverige som funkar, men inte mer. Just den här typen av Sverige bild har gjorts bättre senare.
En sån där svensk film som man ska ha sett. Rejält daterad idag, men det är en film av sin tid och var säkert betydligt bättre när den kom. En okej sammanflätad story och gängse trasiga karaktärer som är mer eller mindre intressanta.
Jämförelsen med Pulp Fiction är skrattretande med tanke på att det enda de egentligen har gemensamt är att filmerna knyts samman mot slutet. Karaktären med piratöga känns alldeles för överspelad, och samtliga historier är inte lika intressanta. Det svartgula filtret som ligger över filmen under hela speltiden måste ha känts konstigt redan 1997. Mest underhållande är de två nazisterna och deras historia där Emil Forselius glänser allra mest. Ambitiöst projekt dock som är långt ifrån något Oscarsmaterial (där den var Sveriges bidrag för Bästa utländska film men nobbades).
Ett mästerverk, tyvärr finns det alldeles för få sådana här svenska filmer... Fast slutet drar ner filmen från en 5:a till en stark 4:a...
En av de bästa svenska filmerna som gjordes under 90-talet!
Vill minnas den som bra.
Snygg, annorlunda foto och smått komisk i sina ögonblick. Man vet inte riktigt vad man får, men det man får är faktiskt väldigt bra!
Håller med Sznax om att tunnelbaneinklippen verkar tagna ur sitt sammanhang, men filmen är superbra, mycket för att man för ovanlighetens skull hör vad skådisarna säger, det är inte så ofta när det gäller nyare svenska filmer! Där har regissörer och producenter mycket att lära av exempelvis ÅsaNissefilmerna, he he he ...
Väldigt snyggt och effektivt berättad, tidshoppen fungerar riktigt bra. Dialogen är för det mesta väldigt stark, finns en del fallgropar. Själva estetiken fungerar inte hela tiden. Filmens 90-taliga gul/svarta filter gör det nu mest till en kuriositet. Och tunnelbane-inklippen är bara i vägen. Betyg 5.8