2.6

Tid för hämnd

När den mäktiga knarkbaronen Franz Sanchez rymmer från fängelset, lemlästar han Bonds bästa vän och dödar vännens hustru. Bond svär på att hämnas, men när M förbjuder honom att låta känslorna styra och sätter honom på ett annat uppdrag, beslutar han sig för att lämna sin tjänst och startar sin egna personliga vendetta.

Originaltitel Licence to Kill
Alternativ titel 007: Licence to KillLicense to Kill
Regissör John Glen
Manus Richard Maibaum, Michael G Wilson
Genre Action, Äventyr, Thriller, 80-tal
Skådespelare Timothy Dalton, Carey Lowell, Robert Davi, Talisa Soto, Anthony Zerbe, Frank McRae, David Hedison, Wayne Newton, Benicio Del Toro, Anthony Starke, Everett McGill, Desmond Llewelyn, Caroline Bliss, Cary-Hiroyuki Tagawa, Robert Brown, Don Stroud

Biberkolben
2020-04-06
Jävligt bra! JÄVLIGT BRA!
jinjaben
2020-04-04
Dåligt manus, dåliga skådespelarinsatser, låg Bond-känsla överlag. Filmen tar sig något under andra halvan, vilket blir filmens räddning.
vidarjustegard
2020-02-28
Den bättre av Daltons två Bond filmer och han är mest trovärdig som Bond. Helt klart min favorit bland alla som har spelat honom.
päronanton
2019-10-19
Två filmer med Timothy Dalton, Tycker denna och Iskallt uppdrag är helt okej. Men når inte riktigt upp till Roger Moore! Ska bli spännande och se hur Brosnan & Craig axlar rollen!
dudson
2019-01-20
Detta känns som en fläskig action rökare mera än en Bond rulle. Väldigt amerikaniserad, Dalton funkar helt reko ändå till heders uppdraget. Sen att det bjuds på 2 ubeer slem skurkar, Davi & Benicio, alltid uppskattat! Själva hämnd ploten känns då inte som nått nytt precis, Lite vemodighet har dom oxå knycklat in. Dom kände väl att denna eran höll på rinna ut.
zonk
2018-11-25
Ujujuj! Rysligt mkt 80-talsfeel på den här, o grym låt till! Men som sagt mer vanlig action än Bond. Nåja. Sevärd iaf!
Zebulonm
2017-09-19
Daltons andra o sista Bondrulle. Även denna är brs. Bondfilmerna på 80-talet håller riktigt hög klass...
Jamesa
2017-01-22
Välspelat och ok. Såg den på bio, kommer jag ihåg.
idd
2016-09-04
Dalton är bra och som actionrulle är den inte dum. Dock lite för lite bondkänsla, även om den känns mkt bondigare än alla craigs skräprullar.
labi
2016-08-09
Svag trea för att den ändå bitvis är riktigt spännande. Daltons bästa, men det var skönt när Brosnan sedermera tog över.