Tider skola komma

Klassisk antikrigs-science fiction som tar sin början på 30-talet och slutar på 2030-talet. Världen körs i botten efter ett långt krig och går tillbaka till en medeltida livsstil med krigsherrar och bönder. En motståndsgrupp intellektuella krigsmotståndare försöker frälsa världen med vetenskapen och det sunda förnuftet som vapen.

Originaltitel Things to Come
Regissör William Cameron Menzies
Manus H G Wells
Genre Science Fiction, Drama, 30-tal
Skådespelare Raymond Massey, Edward Chapman, Margaretta Scott, Ralph Richardson, Cedric Hardwicke, Maurice Braddell, Sophie Stewart, Derrick De Marney, Ann Todd

jingoo
2017-01-15
Första akten är lite överdriven, men funkar för att sätta stämningen. Andra akten är bäst med den postapokalyptiska handlingen. Sista akten ger vibbar av Fritz Lang. På det stora hela en helt gammel-scifi med en del imponerande (och ibland inte så imponerande) effekter.
AlbinWesley
2014-01-28
Hade kunnat göra sig ofantligt bra som en liten antologi med sammanhängande teman eller nåt sånt, istället för denna högst bristfälliga intrig. Dock finns massor av briljanta tankar och idéer, samt effekter och modellbyggen som efter 77 år fortfarande ser bättre ut än viss modern cgi. Det är inte illa alls.
ses11
2012-09-02
Förlagan är inte densamma som adaptionen. Intressant grundpremiss, men likt det mesta som klämdes ut ur den engelska filmindustrin på den här tiden, är allting sjaskigt och som filmad teater. Effekterna imponerar väl, men de används inte direkt i konstnärligt syfte. Känns som att den mest är meningslöst predikande.
jep
2011-08-12
Snyggt foto och läckert uppbyggda scener men jag blir inte riktigt klok på sensmoralen. Är den positiv till teknikoptimismen?
EmitFlesti
2011-06-22
Maffigt värre. Uppfinningsrika effekter och väl uttänkta kamera placeringar. En otroligt allvarlig film, som försöker vifta med ett varningens finger. Kan idag endast ses som komiskt eller imponerade för sin tid.
Astrojacob
2010-08-04
Fascinerande sci-fi långt innan CGI o specialeffekter. Ovanligt imponerande trots lite brister i H G Wells visioner. Börjar 1940 med klockren vision av det Stora Kriget o slutar 2036 i en förhistorisk variant av "2001", som sagt, mycket imponerande, med tanke på åldern i detta svartvita drama. Måste ge en snäll Fyra för både fantasi och den sanslösa dekoren som fick tanken att svindla. Wells var sannerligen en profetisk visionär långt före sin tid.
Rune2000
2010-02-18
Jag räknade inte med någonting spektakulärt från denna film och blev egentligen inte besviken. En okej adaption av boken "The Shape of Things to Come" som bör nog läsas innan man ger sig på filmen.
#54
2009-09-08
Extrem optimism och pessimism på en och samma gång. Det är tråkigt att karaktärerna är så platta men de är inte viktiga i sammanhanget. För övrigt intressant att det var just ett krig, om än kallt, som gjorde att människan landsteg på månen långt tidigare än Wells förutspådde.
Kubrick
2009-09-08
Annorlunda film, söta och roliga, och ibland snygga modeller/specialeffekter. Snygg scenografi och intressant och skön story. Blir dock lite hoppig och sista biten känns lite väl långt ifrån dom andra för att passa ihop.
ilBrutto
2009-04-15
Detta tekniska underverk imponerar stort, tyvärr förpestar den pompösa musiken filmen så dialogen stundtals blir ohörbar. Dock har make till vacker scenografi har sällan skådats