Tidsmaskinen

En engelsman åker in i framtiden och finner att mänskligheten har blivit uppdelad i två raser.

Originaltitel The Time Machine
Regissör George Pal
Manus David Duncan
Genre Äventyr, Science Fiction, Familjefilm, 60-tal
Skådespelare Rod Taylor, Yvette Mimieux, Sebastian Cabot, Alan Young, Whit Bissell, Doris Lloyd, Tom Helmore

Skapad 2019-11-09 av cineasten89
Tidsmaskinen är en fascinerande film som var nyskapande för sin tid men som antagligen är gammal idag. Men den är fortfarande sevärd och är en av dom mest minnesvärda filmer som man absolut min...   Läs mer »

myslas
2020-09-28
En charmig filmatisering av Wells SF-klassiker som har sina moment. Rätt snygga kulisser och framförallt tidsresandet är väldigt bra gjort. Men det är också stundvis lite halvtrist och nog kunde man gjort något bättre av Morlockerna.
TheHerminator
2015-07-08
Ok, den kan få en trea istället för en tvåa pga de ostmysiga kulisserna.
Podpolkovnik
2014-08-08
Fin och tankeväckande nostalgifilm. H.G. Wells novell får liv och den 1800-talsfuturistiska charmen förstärks av 60-talseffekterna. En framtidsdystopi skildras där klasskilnaderna har cementerats i så hög grad att de har skilts åt i olika arter. Avantgardeförkämpen ifrån dåtiden anländer för att organisera revolutionen. Och vilka tre böcker jag skulle ta med mig för att återbygga civilisationen? Hmm... 1) Maos lilla röda. 2) Utförlig överlevnadshandbok. 3) Praktiskt inriktad teknik/kemihandbok.
Planekonomi
2013-12-28
"Som på Bali på min tid"
92axha10
2013-11-07
En riktigt mysig film med manus efter upplaga av H.G Wells. Filmatiseringen gjorde mig intresserad av att läsa boken. Filmen är en njutning av specialeffekter. Man kan inte annat än att älska passionen och arbetet som måste ha lagts ner. Skulle säga att detta är en underskattad och bortglömd klassiker.
Flonk
2013-10-28
Ganska tråkiga karaktärer och sista delen med Murlockerna är ingen höjdare. Annars infinner en ganska mysig matiné. 2+
Dutch
2013-08-27
Enkelt och magiskt. Ett måste för alla tidsreseälskare!
karlmats
2013-05-29
En klassiker som kanske fått oförtjänt bra rykte tack vare den usla remaken i modern tid. Faktum är att det här inte var så jävla bra heller. Brittiska aristokrater inleder filmen och det är ju en ganska dryg samling människor, med betoning på de första tre bokstäverna i ordet. Ändå får man en ganska skön känsla i början, som om man byggde upp för nånting större, den faller dock relativt snabbt när han börjar åka i tiden. 800000 år framåt i tiden hittar han ett samhälle där varken språket eller kvinnosynen har utvecklats ett dugg, det är ju om något väldigt imponerande. Tyvärr är det inte så fräscht, dessutom känns Rod Taylors karaktär rätt störig. Fina kostymer på morlocksen och Yvette Mimieux livar upp stämningen som den passiva blondinen som bara längtar efter att bli räddad av en redig karl, det är ju trots allt inte hennes fel att ingen i produktionen valt att tänka förbi de gamla tidstypiska könsnormerna trots att man har 800k år på sig att tänka ut potentiella samhällsförändringar. En stabil 2a.
Gigi1943
2013-02-10
Det var så att jag såg denna film som tonåring och då tyckte jag den var jättebra, men det är ju några år sen, idag ramlade den ner till en tvåa och det är nog mer för att jag blev lite besviken att jag inte hae samma upplevelse idag som då. Mänskligheten har ju alltid fascinerats av tidsförflyttningar och visst kan man leka med tanken. För hundra år sen var det en del som trodde att allt som kunde uppfinnas då var uppfunnet eller som Inez Usman uttryckte det om internet "det är bara en fluga" ... he he he
AlbinWesley
2012-10-08
Den tar väl tillvara på vissa aspekter ur romanen, tappar andra helt och hållet. Gillar framför allt det visuella.