Tidsmaskinen

En engelsman åker in i framtiden och finner att mänskligheten har blivit uppdelad i två raser.

Originaltitel The Time Machine
Regissör George Pal
Manus David Duncan
Genre Äventyr, Science Fiction, Familjefilm, 60-tal
Skådespelare Rod Taylor, Yvette Mimieux, Sebastian Cabot, Alan Young, Whit Bissell, Doris Lloyd, Tom Helmore

Skapad 2019-11-09 av cineasten89
Tidsmaskinen är en fascinerande film som var nyskapande för sin tid men som antagligen är gammal idag. Men den är fortfarande sevärd och är en av dom mest minnesvärda filmer som man absolut min...   Läs mer »

AlbinWesley
2012-10-08
Den tar väl tillvara på vissa aspekter ur romanen, tappar andra helt och hållet. Gillar framför allt det visuella.
Halofreak92swe
2012-05-02
Blev glatt överraskad över hur pass bra denna var. Detaljerna och effekterna var riktigt bra för att vara över 50 år gamla och det var intressant hur han upplevde varje ny tid när han stannade maskinen. Morlocksen var väldigt fula och b-känslan slog in lite mot slutet men i övrigt var det en riktigt härlig gammal rulle. Gillar dock versionen från 2002 med Guy Pearce bättre, speciellt pga den fantastiska musiken av en av mina favorit-kompositörer Klaus Badelt. Stark 3 snudd på 4.
Fredzon_M
2012-04-21
Mer än lovligt daterad film som lever på sin matinécharm men faller på sin unkenhet.
Snåm
2012-04-20
Så... en stenrik VAM-aktivist med dragning till småflickor reser in i framtiden, där han helt oproblematiserat försöker utrota den icke-vita rasen?
Sznax
2011-11-28
Klassisk äventyrs sci-fi som är lika bra som de brukar. Filmen är snygg, med ofta bra effekter. Rod Taylor kanske inte är helt rätt i rollen men han gör inte bort sig. Men manuset är alldeles för tunt, de viktiga delarna i filmen blir alldeles för korta. Dessutom agerar huvudkaraktären utomordentligt dumt större delen av filmen (är det meningen att han inte kan dra några vettiga slutsatser). Typiskt slut. Betyg 5.4
DiMMUBoRGiR
2011-11-21
Filmen öppnar lite trevligt och lågmält, men vad fan hände sen? Alltså framtidsvisionen är inte på något sätt intressant, spännande eller tankvärd. Jämför med Apornas planet t.ex. så finns där ett helt annat tänk och framförallt historieberättande. Världen med Molkokerna och arierna är så vansinnigt kasst gjort på alla sätt och vis och drar ner filmen till en 2:a för mig.
craptastic
2011-09-16
Charmig 60-talare med geniet George Pal. Den här filmen är vråltuff på många sätt. Kunde dock utvecklats till något intressantare. Det där med framtidsfolket och varelserna under jorden var så där.
2011-08-11
Det här var ju, inte helt oväntat, klart bättre än den halvtaskiga remaken. Jag gillar framför allt hur den här filmen lyckas förmedla hur otroligt spännande det måste vara att resa i tiden, tänk att få trycka på fast forward och få se mänsklighetens framtid rullas fram framför ens ögon. Det är därför filmens första som är den bästa, men det är också väldigt kul när han hamnar hos ett gäng nihilister, och framtidsscenariot är överhuvudtaget intressant. Sen finns det givetvis vissa brister i logiken, men det gör det ju alltid i dessa filmer och det får man därför ha överseende med, annars är det ingen idé att kolla på tidsresefilmer överhuvudtaget. De logiska luckorna är dessutom relativt små denna gång, och storyn håller, efter förutsättningarna, ihop bra. Jag måste även säga att jag verkligen gillar sci fi-rullar från den här eran, de brister i produktionen som en modern publik inte kan missa känns väldigt charmiga och ökar bara på underhållningsvärdet. Det är nog också i slutändan min förkärlek till den här sortens filmer som gör att jag väljer den svaga fyran istället för den starka trean
2011-08-06
Bra genomfört och framförallt så är det roligt att se hur dåtiden såg på framtiden och tur att det inte har slagit in ännu!
Natosh
2010-12-02