2.8

Tigern från Bengalen

En romantiskt äventyrs- och triangeldrama som utspelas i mellankrigstidens Indien; i det avlägsna riket Eschnapur. I centrum står tempeldanserskan Seethe som åtrås av både Chandra, maharadjan av Eschnapur, och Harald Berger, en tysk arkitekt som är i maharadjans tjänst.

Originaltitel Der Tiger von Eschnapur
Alternativ titel The Tiger of Eschnapur, Tiger of Bengal
Regissör Fritz Lang
Manus Thea von Harbou, Werner Jörg Lüddecke, Fritz Lang
Genre 50-tal, Äventyr, Romantik
Skådespelare Paul Hubschmid, Luciana Paluzzi, Debra Paget, Jochen Blume, Guido Celano, Claus Holm, René Deltgen, Jochen Brockmann, Walter Reyer, Sabine Bethmann, Richard Lauffen, Helmut Hildebrand, Valerij Inkisjinov

hsimpson
2020-08-11
Ibland närmar den sig något som kan kallas "kärt strunt", i stil med vissa av de äldre Bondfilmerna. Men slutresultatet är ändå kalkon.
Tonti
2018-05-07
Förbryllande. Ett försök att göra en filmserie som de gjordes på 10-talet som tyvärr saknar den vitalitet, humor och lekfullhet som utmärker dem. Rolig scenografi visserligen och snyggt foto med härliga färger. Men i övrigt känns regin helt mekanisk och slutresultatet livlöst.
NtoNW
2013-08-31
Nä, detta blir alltför enkelt. Ingen bra story, inga bra skådisar, Indien sett ur en okomplicerad västerländsk synvinkel. Och varför är alla bovar indier och hjälten den tyske arkitekten. Känns som ett typiskt beställningsverk.
precineadd
2013-02-20
Känns märkligt nog mer föråldrad än Langs "Spindlarna" från 20-talet,; påtagligt långsam och pratig, men den kommer helt klart igång under sista tredjedelen, lagom till en cliffhanger
emilstjernholm
2012-05-29
Färgsprakande och snyggt fotografi, som skribenterna nedan noterar. Historien är något banal och lyckas inte riktigt engagera förrän i slutet. Vill se den andra delen av Langs Indienfilmer.
landjorden
2010-01-03
Mycket exotiskt med snygga scenerier och häftiga djur men skådespeleriet var inte av någon högre klass och storyn blir lite förutsägbar. Trevligt äventyr till trots så en svag trea får det bli
margl
2009-03-21
Visst är både Der Tiger von eshnapur och den följande Das Indische Grabmal exotiska, färgstarka och rymmer en del snyggt bildmaterial, men de var ändå en besvikelse för mig. Det tycks mig som om Lang bara trampar vatten, han försöker återskapa det häftiga melodramat i Die Spinnen och Spione utan att någonsin lyckas till fullo.
goeran
2007-03-30
PS. Tigern från Bengalen och andra delen (Indiens hämnd) finns utgivna i en mycket fin minibox från fantoma.com. Respektive skiva innehåller både den tyska versionen (med engelsk text) och den engelska versionen. DS.
goeran
2007-03-29
Första delen av Fritz Langs exotiska Indienepos var klart tilltalande. En mycket bra historia och vacker scenografi fotad i superba färger. De två skådespelarna i de manliga huvudrollerna kunde nog ha varit bättre; däremot är René Deltgen bra som maharadjans onda halvbror prins Ramigani. Debra Paget är inte alls dålig och dansscenerna gör hon mycket bra.