3.8

Till sista andetaget

En parisisk gangster dödar en polis, stjäl en bil och förälskar sig i en amerikansk flicka. Tillsammans jagas de av polisen genom 50-talets Paris. Banbrytande och inflytelserik Nya vågen-film, typisk genom användandet av plötsliga bildväxlingar.

Originaltitel A bout de souffle
Alternativ titel Breathless
Regissör Jean-Luc Godard
Manus Jean-Luc Godard
Genre Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller, 60-tal
Skådespelare Jean-Paul Belmondo, Jean Seberg, Daniel Boulanger, Lilliane David, Jean-Pierre Melville, Richard Balducci, Jean-Luc Godard

LeWinth
2024-07-12
Förstår inte hyllningarna av denna film, jag satt och skrattade över hur dålig den är. Kanske nydanande på 60-talet men den håller verkligen inte idag. Gillar annars franska filmer.
darkmist82
2023-03-31
Fransk film brukar inte vara något för mig, men då och då kommer jag över en produkt som faktiskt håller sig riktigt bra. Jean-Luc Godards debutfilm är ett bra exempel på en filmskapare som vågade gå sin egen väg med att skapa film. Hans snabba klipp och scenbyten samt långa klipp var något unikt och ändå höll han ihop filmens handling, även om det ibland kunde kännas lite konstigt med dessa snabba byten. Bra bilder av Paris, bra musik och imponerande skådespeleri från samtliga. En udda men bra film från Frankrike.
Ful_fisk
2021-07-31
Äntligen på DVD! Har väntat tio år på att denna ska komma tillbaks på marknaden. Älskar den här filmen, så underbart anarkistisk och lekfull. Den som inte fattar lär aldrig fatta, antingen diggar man det obrydda flödet i filmen eller så gör man inte det. Jag älskar den. En av de stora favoriterna!
StureStenhög
2020-07-18
Den känns väl lite som en vattendelare den här filmen, och jag landar nog någonstans mittemellan. Att den var tekniskt innovativ är inte alls ointressant, men det är heller inget som direkt påverkar mitt omdöme. Jag fokuserar hellre på karaktärerna, och de höll mig ändå engagerad hela vägen. Belmondos karaktär är sannerligen svår att gilla, men man känner definitivt igen den sortens människa, så nog är det ett realistiskt porträtt. Han och Seberg är också trovärdiga tillsammans, och det finns något övertygande meningslöst över deras relation. Det behöver trots allt inte vara meningslöst att skildra det meningslösa. Lite trött blir man ju på dem dock. Annars är det också ett väldigt levande porträtt av Paris, och på så vis ett värdefullt tidsdokument. Men slutintrycket är ändå att det är en film som mest bara passerar förbi, och franska nya vågen har mer sevärda filmer att erbjuda
Astrojacob
2017-04-01
Nytänkande - för 57 år sedan kanske. Idag pretentiöst och osammanhängande.
2016-06-02
Godard tilltalar mig inte alls som helhet. Finns detaljer här och där jag verkligen gillar men känns intetsägande och platt för det mesta. Jag uppskattade den här som helhet betydligt mer än Bande à part men samtidigt har den inte dom höjdpunkter som den hade. Det är aldrig direkt tråkigt och jag vet inte riktigt var filmen ska ta vägen vilket håller intresset uppe även om jag inte är direkt engagerad. Men tycker nog inte det når upp till en trea. En stabilstark tvåa är det dock.
atroxa
2016-04-07
Förväntade mig så mycket mer.
Hypostas
2016-02-13
I början så tänkte jag att A bout de souffle mest är en lekfull, stilistisk uppvisning, som saknar större mening och djup än så. Men sedan insåg jag att jag faktiskt älskade Jean-Luc Godards lekfullhet i den här filmen. A bout de souffle är helt enkelt en förbaskat snygg, självmedveten och underhållande film, som dessutom är en hyllning till de amerikanska filmer som Godard inspirerats av.
Roswall
2015-06-06
Min första Godard. Såg den tyvärr i två delar, först första halvtimmen och sedan resten. Hade svårt att komma in i känslan igen under den andra titten. Sättet att skildra Paris och den kreativa lågbudgetkänslan höjer filmen! Ser fram att spana in mer utav den franska nya vågen!
Taandborste
2014-11-14
Sådär Godardisk rörigt som bara han kan få till. Känner ändå att det finns en stabil grund trots allt experimenterande. Svag 4:a.