2.9

Till varje pris

Suzanne vet precis vad hon vill. Hon ser en framtid som nyhetsuppläsare. Hon är beredd att satsa allt och röja alla hinder ur vägen. Om det så kostar liv - närståendes liv.

Originaltitel To Die For
Regissör Gus Van Sant
Manus Buck Henry, Joyce Maynard
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Nicole Kidman, Joaquin Phoenix, Matt Dillon, Casey Affleck, Illeana Douglas, Alison Folland, Dan Hedaya, Wayne Knight, Kurtwood Smith, David Cronenberg

Skapad 2019-11-10 av IdaRystad
Till varje pris handlar om Suzanne Stone (Nicole Kidman), en kvinna som desperat söker efter uppmärksamhet i medierna, hon vill bli den nästa stora stjärnan i televisionernas värld. Hon träffar ...   Läs mer »

2021-02-04
Helt okej. Konceptet kändes fräscht 1995, men numera väldigt förlegat. Kidman är bra i den här thrillerkomedin - och det blir väldigt mycket Kidman hela tiden. Hade gärna sett lite mer av de andra skådisarna då det är en rejäl skara bra skådisar här. Dillon, här som maken, faller bort fullständigt.
RustyFilm
2021-01-22
Lång startsträcka men det tar sig och blir hyfsat intressant. Såg att det är verkliga händelser som bottnar filmmanuset detta via en roman av Joyce Maynard. I slutändan har det i alla fall blivit en mörk komedi. Regi Gus van Sant. En ganska så ung Nicole Kidman (Suzanne Stone) har huvudrollen (inte purung, hon var en bit in i karriären, säkert hade hon ett 10-tal filmer bakom sig då). Hon gör bra ifrån sig här men minst lika bra är de utnyttjade ungdomarna Jimmy och Lydia (Joaquin Phoenix respektive Alison Folland).
2019-01-08
Nja... jag har precis sett om den för första gången på flera år och filmen var faktiskt inte så bra som jag mindes att den var. Inte för att filmen är dålig för det är den inte men den är lite för hoppig för sitt eget bästa. Sänker betyget från 4 till 3.
2016-10-28
Jag brukar i regel inte gilla Gus Van Sant men den här filmen är faktiskt ganska bra. Nicole Kidman gör väldigt bra ifrån sig. Svag 4:a.
Darn
2015-05-03
Det finns bitar jag gillar väldigt mycket. Särskilt hur filmen tar sig halvvägs. Men också i hur berättelsen tar sin form. Kanske är det dock ett resultat av att manus, vars förlaga är en bok jag inte känner till. Nåväl. Visst är jag svag för Matt Dillons lite ”coola” aura, men här är Nicole Kidman lite coolare - utan citattecken.
2014-11-20
Mycket bra svart, thrillerkomedi som också är otroligt dramatiskt. Nicole Kidman gör en av sina livs bästa roller som småstadstjejen Suzanne Stone som är beredd att gör precis vad som helst för att få stå i rampljuset. Kidman, Phoenix, Douglas och Folland är oslagbara i sina rolltolkningar. Filmen som öppnade mina ögon för Kidman. Riktigt bra! 4-
AlbinWesley
2013-05-14
Matt Dillon ska inte glömmas.
AlbinWesley
2013-05-14
Jo men jag tyckte mycket om den ändå efter en något trög start. Många härliga skådespelare som var roliga att se i en sån här film. Phoenix, Casey Affleck och han från Seinfeld. Och så Cronenberg i festlig cameo. Och så bara rolig thriller, inte helt vanligt. Det blir nog en fyra ändå, då.
JimCarrey
2013-03-12
Bra kidman håller liv i den här annars ganska tråkiga rullen

2012-05-16
Jag är perplex över hur illa den här filmen tar vara på en idé som borde vara rena diamantgruvan. Tråkig och slö i stället för nervig och festlig som den hade kunnat vara.