3.2

Tillbaka till hemmet

Året är 1885. Efter många år utomlands återvänder den berömda sångerskan Magda von Schwartze (alias Maddalena dall'Orto) till sin tyska hemstad Ilmingen för att ge en föreställning av Matteuspassionen i domkyrkan. Hon vill försona sig med sin far (överste von Schwartze) som hon bröt förbindelserna med när hon lämnade staden 8 år tidigare; men hon bär på en hemlighet som kan omintetgöra detta. Filmen bygger på ett skådespel av Hermann Sudermann.

Originaltitel Heimat
Alternativ titel Homeland, Magda
Regissör Carl Froelich
Manus Harald Braun, Hans Brennert
Genre 30-tal, Drama
Skådespelare Zarah Leander, Heinrich George, Ruth Hellberg, Lina Carstens, Paul Hörbiger, Georg Alexander, Leo Slezak, Hans Nielsen, Franz Schafheitlin

goeran
2007-06-04
Tja, mitt betyg på filmen är ju kanske främst ett betyg på Zarah Leander; en lysande sångerska och driven skådespelerska. Enbart scenen i domkyrkan är tillräcklig för att klämma i med ett högt betyg. Storyn är kanske lite enkel och teatral; men vad gör det när Zarah Leander är med. Heinrich George gestaltar överste von Schwartze med auktoritet och pondus. En sak som slår mig när jag ser denna film är hur lång Zarah Leander var; Ruth Hellberg som spelar Magdas syster Marie ser nästan ut som ett barn jämfört med Zarah Leander.