3.5

Timbuktu

I Timbuktu förbjuds musik. Kvinnor måste täcka sina händer. Otrohet bestraffas med stening till döds. I öknen utanför staden bor Kidane, Satima och deras dotter i stillhet. Men verkligheten gör sig påmind.

Originaltitel Timbuktu
Regissör Abderrahmane Sissako
Manus Abderrahmane Sissako, Kessen Tall
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Ibrahim Ahmed, Toulou Kiki, Layla Walet Mohamed, Mehdi A G Mohamed, Abel Jafri, Kettly Noël, Hichem Yacoubi, Fatoumata Diawara, Adel Mahmoud Cherif, Salem Dendou, Cheik A G Emakni, Zikra Oualet Moussa, Damien Ndjie

hsimpson
2019-05-20
Bra foto, men skådespeleriet är lite ojämnt. Stundtals ganska bra, men lämnar tyvärr inga bestående intryck, vilket man tycker att en film av den här sorten borde göra. Tvåan är dock stark.
Hanness
2019-05-10
Mycket bra och välgjord film. Realistisk och fotbollscenen var magisk.
labi
2018-12-28
Vackert foto. Den här förbannade extremismen gör mig förbannad. Bra att det görs filmer som denna.
pufred
2018-04-05
Aktuell, poetisk, nyanserad afrikansk film om hur en by i Mali påverkas av att fundamentalistiska Jihadister har tagit över den och styr befolkningen med fascism. Filmen barbariserar eller polariserar inte utan väjer för övertydligheter och istället visar hur de gradvis skalar bort livsglädjen i byn, osv. Jag gillar att den inte är överdramatiserad och istället visar upp en "slice-of-life"-sida av filmen. Istället för att överhopa oss med politik, bakgrund, religion osv. Om du vill se en afrikansk film eller om islamisk fundamentalism så rekommenderar jag den här eller "Guds hästar", kan nog inte sätta någon över den andra. 4-
Albion
2016-10-14
Vacker film, och förstås ledsam också men inte på det sättet jag hade trott. Det är väl förhållandevis ganska lågmälda gester åtminstone mot vad jag hade väntat mig. Jag får också känslan av att det är spelad teater jag tittar på. Nja, betyget blir bara en svag 3;a, dvs 3-
2016-07-22
Snygg film med en fantastisk fotbollsscen (som på intet sätt är bärande), det är väl ungefär allt som förtjänar beröm. Resten är fluffinlindat, platt och ointressant. Finaste Disney-schablon-familjen med den genomgode fadern, den starka moderna och den söta dottern i centrum. Därtill massa mer eller mindre ovidkommande stickspår med lösa trådar hängandes. Jihadisternas ondska visas genom att de berättar i megafon vad som är förbjudet (typ allt) och att det berättar för en kvinna att hon ska bli arresterad. Och livet i den lilla byn fortsätter att puttra på. En allt annat än omskakande film om en mycket omskakande värld. (4+/15)
cannibalrice
2016-05-12
Otroligt snygg film som i ett lugnt tempo balanserar mellan yttersta komik och tragik om vart annat.
lekke
2016-03-01
Snyggare filmer får man leta länge efter. Vidare är det en intressant och skrämmande skildring av många människors vardag idag. En film som inte liknar någon annan och som förtjänar en betydligt större publik, i synnerhet om man vill sätta in sig i den globala flyktingsituationen med miljontals människor på flykt inom sina landsgränser.
mammene
2015-12-05
På ett lugnt och icke påträngande vis, upplevs här att när människor kuvas så hittar de ofta andra vägar, som ett lysande exempel på det är fotbollsscenen. Jag uppskattade hur förtrycket beskrivs, det är sansat och man gottar sig inte i våldet, det gör att det hinner gå in längre och man förstår hur det är att leva med detta över sig, (helt kan man nog inte förstå). Samtidigt är det mycket som är dolt, men det lockar också tittaren till att ta reda på mer. en tankeställare är det definitivt. Mycket vackert foto.
StureStenhög
2015-12-02
En film som lyckas väldigt bra med att ta med mig som åskådare till en annan plats och ett annat liv, och styrkan ligger mycket i att filmen skildrar ett totalitärt styre utan att glömma bort att de som drabbas av det fortfarande är vanliga människor som lever vanliga liv. Detta får vi inte bara en väldigt autentisk inblick i, vi får också gott om tid till att i lugn och ro ta in hela atmosfären. Det snygga fotot gör inte saken sämre heller, och fotbollsscenen är magnifik. Jag kan dock tycka att det är lite klumpigt berättat på sina ställen, i ena stunden är invånarnas motstånd övertydligt skildrat, för att i nästa stund vara lite för vag med vad det är som pågår. Samtidigt uppskattar jag att det här inte blir en föreläsande informationsfilm, och bilden klarnade lite när jag själv läste på i efterhand. På så vis är det här en film som ger mer än bara en filmupplevelse för stunden