3.2

Time

Filmen handlar om en kvinna som för att rädda sitt förhållande utsätter sig för plastikoperationer.

Originaltitel Shi gan
Regissör Kim Ki-duk
Manus Kim Ki-duk
Genre Drama, Romantik, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Ha Jung-woo, Seong Hyeon-a, Park Ji-Yeon, Seo Yeong-hwa

KyLLo
2019-01-15
Det är välgjort, psykologiskt, tänkvärt och lite annorlunda. Skrämmande och ironisk på samma gång. Bra upptakt och detaljer. Fin estetik och personskildringarna är starka. Många beteenden påverkar andra i omgivningen på ett eller annat vis. Människorna tycks reflektera, känna, tänka och reagera en hel del. Det gör filmen levande varje minut. Utifrån kommentarerna verkar medlemmarna uppfatta den olika. Det är väl en del av charmen med mystik i filmer - att det är öppet för egna tolkningar. Jag tror att filmskaparen vill förmedla att människor egentligen är väldigt lika varandra under ytan, när vi befinner oss i samma situation. Lättsmält tycker jag inte är rätt ordval. Jag skulle snarare säga mindre våldsam än många andra av regissörens filmer. En stark trea. Upplösningen är för omständlig, annars hade det definitivt blivit en fyra från mig.
BrutusBeefcake
2017-01-10
Kanske lite mer lättsmält än många av Kims andra filmer och det är mindre fokus på den visuella framtoningen och här arbetar hans skådespelare mycket mer verbalt och tydligt. Karaktärerna skiljer sig väldigt mycket från Kims vanliga universum och jag känner mig inte helt bekväm med det, mycket av magin försvinner tyvärr och även fast Kim's filmer alltid är distanserade från verkligheten (i hur människor beter sig, vad som kan hända etc.) så känns stora delar av handlingen lite för realistiskt orimlig (om någon kan förstå något av vad jag menar är tveksamt). Däremot så kommer den igång ordentligt den sista halvtimmen som är så där Kim Ki-duk briljant som jag bara älskar så mycket. Synd att inte hela filmen höll den nivån, men den gick från medel till bra i alla fall. (9-/15)
JimCarrey
2013-04-22
Den här filmen dras nog bara ner från femman för att jag inte riktigt gillade hon som spelade huvudpersonen under mesta delen av tiden. Ki-Duk fortsätter sin genomgång av kärleken denna gång genom ett mycket smart identifikationsgrepp och otroligt fint utförande i minsta detalj 4+
jp
2013-03-11
Handlar väl mer om en psykiskt sjuk kvinna i ett förhållande mer än en ren "kärlekshistoria" enligt mig. Som så ofta.
pufred
2012-04-10
En film om besatthet,plastikkirurgi, kärlek, osäkerhet. Väcker många frågor och frågeställningar. I vad blir man kär? är det drömmen om kärlek som skapar besatthet,? vem är/var vem? Välspelad, melodramatisk men brister lite i dialogerna. Handlingsmässigt tycker jag den har lite plothål, men psykologiskt och symboliskt inte.
vellocet
2011-09-04
stark trea, tappar något mot slutet.
väggar
2011-06-19
Ger den en osäker 4a, tyckte allt jag såg var riktigt bra men något fick mig att pausa den här filmen ett oändligt antal gånger så att jag aldrig riktigt kom in i den, kanske ett tecken på att den inte är värd en 4a, eller så skulle jag helt enkelt sett den en annan dag.

2011-06-08
Riktigt tragisk kärlekshistoria. Inte för plastikkirurgin i sig (som jag kan tänka mig att många finner tragisk), utan för orsakerna bakom dem och för alla lögner och kommunikationsbrister. Filmen är på det stora hela väldigt vacker både sett till storyn och det visuella. Skådespeleriet vacklar dock lite.
emmelie
2009-09-05
Okej. Jag ger redan upp. Jag höjer den till en 3a.
emmelie
2009-09-05
Lite av en besvikelse faktiskt. Järntrean är ändå en av de bästa filmer jag sett. Kanske kan den få ett något höjt betyg om jag ser den igen, men just nu får den nöja sig med en stark 2a.