2.8

Time Bandits

Gud är heligt förbannad! Några av hans "anställda" har vågat ifrågasätta hans ställning som härskare över världsalltet genom att stjäla hans mest älskade ägodel - tidskartan. Tjuvarna reser obehindrade i tiden för att sno åt sig skatter från kejsare och annat löst folk. Sådant är läget när de brakar in i nutiden hos Kevin. Mot sin vilja sugs han med i en sanslös resa i tid och rum. Napoleon, Robin Hood, Agamemnon och till sist Djävulen själv blandas i en salig röra. Och Gud är dem hack i häl. Men den avgörande utmaningen väntar resenärerna vid tidens ände...

Originaltitel Time Bandits
Regissör Terry Gilliam
Manus Michael Palin, Terry Gilliam
Genre Komedi, Familjefilm, Thriller, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Sean Connery, John Cleese, Michael Palin, Shelley Duvall, Katherine Helmond, Ian Holm, Ralph Richardson, Peter Vaughan, David Warner, David Rappaport, Kenny Baker, Jim Broadbent, Jack Purvis, Craig Warnock

karlmats
2021-08-22
Som komedi funkar det här ganska dåligt och då faller mycket av konceptet. Dvärgarna är mest irriterande och så även Craig Warnock i huvudrollen som den lilla killen som får flänga runt i tid och rum och följa med på diverse stöldturnéer. Enda gången det blir lite fascinernade är väl i slutet när de kommer till det svarta slottet, vid det laget har jag dock lite grann gett upp för länge sen. Han är kreativ Gilliam, det ger jag honom, men efter att ha gett honom försök på försök är det nog bara att inse att det inte är min kopp te. En svag 2a.
picklessmulan
2017-09-18
Riktig wierd men ändå mycket underhållande.
kanemura
2016-09-01
Gapigt prettononsens, för flamsigt för vuxna (i min mening) och absolut för komplext för barn. Jag klarade inte av att se klart den så jag väntar med betyg.
Kayuzuzu
2016-08-29
Fungerar bara som barnfilm.
Jamesa
2016-08-19
Ganska dåligt egentligen, men får ett ok för den bisarra humorn och "tomatscenen" på slutet.
Kulturgam
2014-07-17
Jobbiga dvärgar, torr humor. Nä.
LTT86
2014-06-06
Okej, den här filmen måste säkert vara en av dem mest rörigaste och förvirrande filmer som jag någonsin har sett, jag hajade noll av vad som pågick här.
Zuzz
2013-03-26
Okej men rörig film och många delar är som ett frågetecken, i synnerhet slutet. Svag 3:a.
jeremy_jones
2012-08-11
Ojämn, rörig och med ett wtf-slut som gör den extra minnesvärd. (3/6)
Ful_fisk
2012-05-09
Skum rulle... det märks att det är en bra bit kvar till Brazil, här känns det lite mer som att Gilliam inte riktigt visste vad han ville göra. Men det är ändå en underhållande äventyrsfilm som jag tyckte om att se på. Jag vill också bli adopterad av en snäll Sean Connery!!!