2.5

Time Machine

Vetenskapsmannen och uppfinnaren Alexander Hartdegen, är övertygad om att tidsresor är fullt möjliga. Hans beslutsamhet förvandlas till desperation när en personlig tragedi får honom att vilja ändra på det förflutna. När han provar sina teorier på sin egen uppfinning, slungas han 800 000 år in i framtiden där mänskligheten delats in i jägarna och de jagade.

Originaltitel The Time Machine
Regissör Simon Wells
Manus John Logan
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Guy Pearce, Samantha Mumba, Mark Addy, Sienna Guillory, Phyllida Law, Alan Young, Yancey Arias, Orlando Jones, Jeremy Irons, Omero Mumba

Skapad 2019-11-09 av steffoo
Regi: Simon Wells Tidsresor på tapeten igen. Den här gången är det den exentriske vetenskapsmannen Alexander Hardegen (Guy Pearce) som tar sig an denna ständiga utmaning att besegra tidsbarriär...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av cineasten89
Vad har hänt med H G Wells så geniala roman? Simon Wells har näst intill förstört storyn till en sådär science fiction film. Men man kan nog inte klandra Simon Wells, ättling till H G Wells, e...   Läs mer »

Ghostface
2019-05-18
Rätt visuellt och det blir inte tråkigt även om den kanske hastas igenom lite väl snabbt.
Robkiller
2018-01-20
Hyfsat snygg tidsrese-film som ändå är rätt ologisk, men helt klart underhållande.
2016-10-26
Underhållande och även ganska spännande film med bra skådespelare och snygga specialeffekter. Lika bra som boken är den ju inte men den är klart sevärd. Svag 4:a.
marleey
2015-06-09
Guy Pearce är bra i denna film som innehåller en del bra och fina budskap. Första halvan av filmen är bäst, sedan så sjunker kvalitén. Resorna tillbaka i tiden kommer enligt mig alldeles för fort. Utan att ha läst boken så känns det som att storyn är alldeles för stor för att rymmas på drygt 90 minuters speltid. Kan med 100 procents säkerhet, trots att jag inte läst boken, fastslå att det handlar om en film som inte gör boken rättvis. En 2:a i betyg för första halvan och Guy Pearce insats.
2014-11-17
Det är något med tidsresor som fascinerar men man måste ha klart för sig att resultatet av denna filmen kunde ha blivit så mycket bättre. Det är inte dåligt för det har lagts ner en del pengar i detta projektet men det är svårt att vara intresserad delar av filmen. Jag gillade dock actionbitarna med "monstren". En godkänd film, inget mer! 2+
AlbinWesley
2012-11-15
Det känns tyvärr som att H. G. Wells barnbarnsbarn saknade relevanta visioner i skapandet av det här. Ramberättelsen är helt onödigt plottrig och tidsresan känns irrelevant. Det känns för övrigt betydligt mer fantasy än science fiction vilket så klart är negativt i ett sånt här fall. Dock stora plus för vad som känns som ett halvhjärtat high concept-tänk som ger filmen en rätt trevlig prägel ändå och några fina referenser till både originalverket och George Pals filmatisering.
Gröne_Orm
2012-10-04
Det är en sann prestation att ta en av de mest tänkvärda och djupsinniga romaner jag känner till och förvandla det till något så banalt och enfaldigt som den här smörjan. Och samtidigt naturligtvis är det samtidigt ett smutsigt övergrepp.
Spink
2012-08-18
Jag tyckte den var bra! anledningen att jag inte känner för att ge den högre betyg beror på att den var lite väl kort. Helt klart sevärd och underhållande. Bättre än orginalet enligt mig.
martineden
2012-03-09
[rek. 2] Denna film har jag tidigare satt betyg 2 på, men det har ändå varit en film som jag ser om och om igen. Filmens största problem är att den känns fruktansvärt komprimerad. Jag måste dock hävda att det är ett ypperligt matinéäventyr som är väldigt snygg och skickligt iscensatt. Det är min åsikt att denna film nedgörs onödigt mycket. Det är en film som i alla fall jag kommer att se igen. Bra!!! 3+
drsatan
2012-01-31
vilken usel film alltså.känns helt onödig