2.9

Timmen noll

Ett amerikanskt hangarfartyg hamnar i en mystisk storm och färdas tillbaka i tiden, till 1941. Snart upptäcker de en stor japansk flotta som är på väg mot Pearl Harbor...

Originaltitel The Final Countdown
Alternativ titel U.S.S. Nimitz, Lost in the Pacific
Regissör Don Taylor
Manus Thomas Hunter, David Ambrose, Peter Powell, Gerry Davis
Genre Drama, Äventyr, Science Fiction, Krig, 80-tal
Skådespelare Martin Sheen, Katharine Ross, Kirk Douglas, Charles Durning, Ron O'Neal, James Farentino, Oh Soon-Tek

Robkiller
2018-04-26
Historisk tidsrese-krigsfilm som håller intresset uppe och innehåller en del trevliga flygplan och flygscener. Helt ok, även om den inte direkt gör så mycket av handlingen som den hade möjlighet till. Skönt att slippa CGI för ovanlighetens skull.
Hypostas
2016-03-30
Jag är väldigt svag för sf-genren kontrafaktisk historia så den här filmen känns väldigt kittlande, och dessutom bärs den upp av de två gamla hjältarna Martin Sheen och Kirk Douglas. När hunden kommer in i bilden så blir det väl lite larvigt, men filmen är ändå charmig och underhållande. Svag trea i betyg.
Rehn108
2015-11-22
Charmig men menlös. Jag hejade på hunden.
Litsne
2015-10-22
Filmen känns lite som att se folk åka tåg. Ingen gör så många val. Gillar man att se på flygplan är det en ganska bra film. Det blir en svag, men dock, 3:a.
Afflicter
2015-03-28
Uppenbarligen en film gjord med fullt understöd av amerikanska flottan. Konstigt antiklimaktisk, även om det är vettigare så.
yrkeschaufföre
2015-02-14
Ett intressant tankeexperiment som inte fullföljs å till slut bara blir en vanlig hangarfartygsfilm.
kexchokladet
2015-02-10
Trevlig,underhållande-ja...Är det stor filmkonst?-Nej....Men ibland behövs inte det...
2015-01-11
raniE sätter verkligen huvudet på spiken. Helt menlös film utan dramaturgi öht. Väldigt många scener som enbart finns till för att visa upp moderna stridsenheter. Det känns som en lång reklamfilm för Amerikanska flottan och det var det antagligen också. Dock räddas den lite av att det faktiskt är trevligt att se riktigt skepp, riktiga flygplan, riktigt hav och allmänt bara RIKTIGA saker. CGI har blivit rätt tröttsamt. Sen är filmen liksom inte dålig, bara, menlös. Fast den har sina kvalitéer på vissa sätt också. Slätstruken tvåa som jag ändå är glad att jag såg på något sätt.
raniE
2013-10-04
Hela filmen är rätt poänglös och ofokuserad. Alldeles för mycket onödig flygplansporr och alldeles för händelselös. Handlingen, alltså tidsresan och händelserna efter, verkar mest ha varit en ursäkt för att få visa flygplanen flyga och se flottans grabbar i aktion. Diskussionerna kring "tidsreseetik" eller vad man ska kalla det för (kan vi ändra historien i den här situationen? Bör vi göra det?) är rätt platta och leder inte heller någonvart. Slutet är förutsägbart och tråkigt. Den enda riktiga behållningen är Martin Sheens och Kirk Douglas skådespelarinsatser. Ja, och så musiken då, även om den ofta är rätt malplacerad (låt oss ha triumfatorisk musik direkt efter tre civila dödsfall som huvudpersonerna lätt hade kunnat förhindra).
arruba
2012-04-06
Snyggt med verkliga flygplan och farrtyg! Skönt att komma ifrån effekter och få se lite av det verkliga. Bra och lättsmällt film!