3.4

Tintin och jag

Utifrån gamla ljudinspelningar där en överraskande öppenhjärtlig Hergé intervjuas av en ung beundrare, har byggts en grundligt efterforskande dokumentär om Tintins skapare.

Originaltitel Tintin et moi
Alternativ titel Tintin And I
Regissör Anders Østergaard
Manus Anders Østergaard
Genre Animerad, Dokumentär, 2000-tal

2014-12-19
Redan innan jag kunde läsa så satt jag och bläddrade i böckerna om Tintins äventyr i hela världen. Jag älskade dem och när jag väl lärde mig läsa så älskade jag dem ännu mer. Att här kunna lära känna mannen(Hergé) bakom dessa älskade böcker och karaktärer var väldigt intressant och lärorikt. Intresset för Tintin har verkligen blossat upp igen!
booby
2011-09-25
Bra dokumentär där man går igenom Hergés liv och kopplar ihop det med seriens utveckling och fortgång. Intressant och kul att följa med som Tintin-fan, men storslaget som i en form av en fyra på betygskalan räcker det inte till.
ninja
2010-04-01
Välgjort porträtt av Hergé med lagom mycket information och talking heads som för en gångs skull inte bara leverar klyschor och floskler.
ilBrutto
2010-02-19
Intressant men jag är faktiskt mer intresserad av TinTin än Hegré, och detta är en dokumentär om i första hand den senare. Intressant dock hur man kan se Hegrés olika "personligheter" i alla hans huvudkaraktärer.
Dele
2008-08-12
Visst fick man reda på en del nytt, men Hergé verkar inte ha varit den mest öppenhjärtliga personen och jag tycker att grundmaterialet för en dokumentär är aningen tunnt, och således känns filmen som helhet inte heller sådär jätte"matig".
TobiasRydén
2008-05-28
Bra dokumentär, men inget monumentalverk om Hergé precis. 74 minuter räcker självklart inte att ge tillräckligt med fakta om Hergé och Tintin.
Bugiardo
2008-04-11
bra dokumentär, saknade det där lilla extra, dessutom skulle jag nog aldrig kunna sätta så mycket högre än en trea då jag aldrig riktigt varit något Tintin fan
rabid
2007-12-10
är ett tintin-fan. bra dokumentär, men ändå inget speciellt.
niklaseriksson
2007-12-09
Vilken besvikelse, satte mig till rätta framför TVn och upptäcker att jag sett den förut (gick på K-Special redan för något år sedan). Men den är bra.
mikaelh
2007-07-10
Filmen har lyckats på ett bra sätt lyckats kringå problemet med att det finns näst intill inga intervjuer eller inspelat material med Hergé.