3.1

Titane

Titane är en extatisk, färgstark, mörk och påträngande film där identiteter, blod och andra drivmedel flödar fritt och ymnigt. Här bultar hjärtan, motorer och musik i takt i en berättelse som garanterat inte lämnar någon oberörd. Efter en våg av oförklarliga och blodiga mord återfinner en far sin son som varit försvunnen i 10 år. Titan är en metall med hög beständighet mot värme och korrosion som ger mycket hårda legeringar.

Originaltitel Titane
Alternativ titel Titanium
Regissör Julia Ducournau
Manus Julia Ducournau
Genre Drama, Thriller, Skräck, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare Vincent Lindon, Agathe Rousselle, Garance Marillier, Laïs Salameh, Mara Cisse, Marin Judas, Diong-Kéba Tacu, Myriem Akheddiou, Bertrand Bonello, Céline Carrère, Adèle Guigue

sparriskrigarn
2022-01-08
Annorlunda, antar jag. För mig var filmen för knarkig och abstrakt, och jag lämnades med funderingar på om det var något jag borde ha förstått som jag inte förstod. Väldigt märklig mix av olika genrer - det var som tre filmer i en vilket för mig bara blir osammanhängande och hafsigt. Skräck, thriller, emotionellt familjedrama och body horror i ett? För mig fungerar det synnerligen dåligt. Dessutom en hel del franska känsloyttringar som jag absolut inte kan relatera till. Nä.
Jockflake
2021-12-27
Jag har kunnat uppskatta många konstiga och underliga filmer genom åren. Men det här var bara bisarrt, och inte på ett bra sätt.
PeterTheW
2021-12-15
Snygg, bitvis riktigt våldsam, intressant, äcklig och en lång serie "what the fuck"-ögonblick i var och varannan scen. Originellt.
fridenpaden
2021-12-15
Motbjudande på många sätt. Kunde inte se filmen i en sittning.
ItalyErik
2021-12-06
Gillade denna! Väldigt fysisk film, som bland annat lånar en del från Cronenberg och hans Crash.
Ghostface
2021-11-19
Inledningsvis lite uppenbart stilistiskt och effektsökande men filmen utvecklas, fördjupas och stannar inte vid att handla om en kvinnlig mördarmaskin. Har man sett den överlägsna debutfilmen Raw blir det sällan chockerande men som tur är växer filmen fram till den tråkiga slutscenen.
ShenLong
2021-11-18
jag tyckte den lyckades balansera weird och lite disturbing med bra. den var inte så "trippy" som tex holy motors eller andra filmer som är svåra att hänga med i eller känna whats the point. Det finns möjligen någon större symbolik, men som jag tycker man kan strunta i. den går att se den ändå.
Ful_fisk
2021-11-02
Börjar lite spännande, om än helt jävla crazy. När familje-biten kommer in så blir det dock lite "aha, de kör på den här storyn..." Plötsligt blir det urballade förutsägbart, och det känslokalla ska tinas upp. Den håller inte riktigt för övergången, för det känns som att all kreativitet ligger hos bitarna som finns i filmens början, medan resten mest är pådyvlat för att kunna svarva ihop en story av galenskaperna. Det blir rätt segt där. Filmen slutar dock jävligt bra, vilket är skönt. Minns inte senast jag såg en film där slutet är så självklart på något sätt, det fanns liksom inte en chans att filmen skulle rulla på tio minuter till, slutet satt precis där det skulle och det var mycket tillfredsställande. Men filmen alltså, nej, jag tyckte inte den var särskilt bra. Uppseendeväckande och experimentell måhända, ja, men det är liksom lite mer som ska hålla för att det ska bli en bra film också. Inte minst en fräschare idé om vart filmen ska ta vägen efter att ha bränt all chockfaktor under de första 30 minuterna.
svältaren
2021-10-30
Haha, 27 har sett men ingen har vågat kommentera. Inte undra på. Det här är en film att smälta. Hoooly fuuuck! Bör du se den? Mitt svar är ja. Bortsett från en genreöverskridande graviditet får man nog kalla det ett realistiskt familjedrama, och som sådant är det både utmanade, övertygande och tänkvärt!