Titane

Titane är en extatisk, färgstark, mörk och påträngande film där identiteter, blod och andra drivmedel flödar fritt och ymnigt. Här bultar hjärtan, motorer och musik i takt i en berättelse som garanterat inte lämnar någon oberörd. Efter en våg av oförklarliga och blodiga mord återfinner en far sin son som varit försvunnen i 10 år. Titan är en metall med hög beständighet mot värme och korrosion som ger mycket hårda legeringar.

Originaltitel Titane
Alternativ titel Titanium
Regissör Julia Ducournau
Manus Julia Ducournau
Genre Drama, Thriller, Skräck, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare Vincent Lindon, Agathe Rousselle, Garance Marillier, Laïs Salameh, Mara Cisse, Marin Judas, Diong-Kéba Tacu, Myriem Akheddiou, Bertrand Bonello, Céline Carrère, Adèle Guigue

Noseman2005
2024-02-26
Jag förstår varken poängen med morden i början eller spåret med föreningen människa/maskin (även om jag kan göra en långsökt tolkning av det sistnämnda). Den enda karaktär jag känner något för/med är pappan som återfinner sin son, men det räcker inte för att göra det här till något annat än ett trist collage av - var och en för sig - rätt ok idéer. Svag tvåa. (3/10)
Albion
2023-05-18
Bara konstig och osmaklig. Annorlunda visst, men inte på något bra sätt. Betyget blir en 2;a
Afflicter
2022-10-04
Oförutsägbar är första begreppet man kommer att tänka på. Titane är en ordentligt annorlunda film som är väldigt svår att beskriva.
sparriskrigarn
2022-01-08
Annorlunda, antar jag. För mig var filmen för knarkig och abstrakt, och jag lämnades med funderingar på om det var något jag borde ha förstått som jag inte förstod. Väldigt märklig mix av olika genrer - det var som tre filmer i en vilket för mig bara blir osammanhängande och hafsigt. Skräck, thriller, emotionellt familjedrama och body horror i ett? För mig fungerar det synnerligen dåligt. Dessutom en hel del franska känsloyttringar som jag absolut inte kan relatera till. Nä.
Jockflake
2021-12-27
Jag har kunnat uppskatta många konstiga och underliga filmer genom åren. Men det här var bara bisarrt, och inte på ett bra sätt.
PeterTheW
2021-12-15
Snygg, bitvis riktigt våldsam, intressant, äcklig och en lång serie "what the fuck"-ögonblick i var och varannan scen. Originellt.
fridenpaden
2021-12-15
Motbjudande på många sätt. Kunde inte se filmen i en sittning.
ItalyErik
2021-12-06
Gillade denna! Väldigt fysisk film, som bland annat lånar en del från Cronenberg och hans Crash.
Ghostface
2021-11-19
Inledningsvis lite uppenbart stilistiskt och effektsökande men filmen utvecklas, fördjupas och stannar inte vid att handla om en kvinnlig mördarmaskin. Har man sett den överlägsna debutfilmen Raw blir det sällan chockerande men som tur är växer filmen fram till den tråkiga slutscenen.
ShenLong
2021-11-18
jag tyckte den lyckades balansera weird och lite disturbing med bra. den var inte så "trippy" som tex holy motors eller andra filmer som är svåra att hänga med i eller känna whats the point. Det finns möjligen någon större symbolik, men som jag tycker man kan strunta i. den går att se den ändå.