2.7

Tjejen som visste för mycket

Nyskilda Gloria är på väg hem till San Francisco. Hon plockar upp en liftare som ber henne att ta hand om ett cigarettpaket åt honom, och snart är Gloria inblandad i en underlig mordkomplott.

Originaltitel Foul Play
Regissör Colin Higgins
Manus Colin Higgins
Genre Komedi, Thriller, 70-tal
Skådespelare Goldie Hawn, Brian Dennehy, Chevy Chase, Burgess Meredith, Dudley Moore, Eugene Roche, Rachel Roberts (I), Marilyn Sokol

Dream
2020-12-23
Underskattad bortglömd liten pärla! I för sig är (Chevy Chase) tyvärr nästan bortglömd helt som skådespelare med förutom: (Ett päron till farsa!) sen har vi även (Brian Dennehy) även han underskattad som skådis! Sen kan man tycka vad man vill om Goldie Hawn, men hon känns mindre fjantig här än vad hon blev senare i karriären. Som sagt jag blev underhållen i alla fall, så tur att den fanns på dvd.
drj
2016-12-25
Åldrats...
Ful_fisk
2014-10-27
Fin gammal goding med Goldie Hawn och Chevy Chase. Väl värd att se om, klassisk spänning á la Hitchcock mixad med 70-tals-komedi. Trevlig film! Såg den som liten och den höll sig bra även nu.
LedFloyd
2014-07-19
En av 1970-talets bästa filmer, med romantik, spänning, action. Ungdomar idag, tycker nog att den inte är lika bra som vi som var med då den lanserades.
2014-07-18
Frågan är om jag inte borde radera alla betyg på de filmer jag inte har sett de senaste tjugofem åren... En fyra sa mitt minne att denna film borde ha. En tvåa är vad den förtjänar. Två positiva saker man kan säga om filmen är dels att tempot är högt, dels att den har stått sig väldigt bra mot tidens tand. I övrigt är det mest skit. Chase har aldrig varit någon favorit och Hawn är helt hopplös. Manuset är riktigt korkat, och de komiska inslagen är mestadels pinsamma. (5+/15)
Dutch
2014-01-09
Barry Manilow och Goldie Hawn=kattskit.
Andergast
2013-11-17
lite för fjantig. Goldie är dock alltid Goldie och hon bär hela filmen och gör den sevärd
Berniey
2013-08-27
Finns väl något slags nostalgiskt skimmer över det hela och några scener är småroliga att titta på, men det blir som helhet i fånigaste laget.
Sznax
2013-07-13
Hade det varit en ren thriller (med lite komik) hade filmen varit klart bättre. Det andas Hitchcock när mysteriet presenteras och karaktärerna är tillräckligt bra för att man skall fastna riktigt bra. Tyvärr blir de komiska inslagen (med t.ex. Dudley) lite väl stickande mot resten. Mot slutet tappar filmen fart, då scenerna blir väl utdragna. Betyg 5.2
2013-02-04
En favorit från barndomen och väldigt roligt att nu få se om. Härlig blandning av lagom fånig komedi och klassisk thrillerintrig som sneglat på Hitchcock. Fartfyllt med mängder av bra biroller och snygga San Fransisco-miljöer.