2.6

Tjejligan

Jimmy Dugan är en försupen baseballspelare vars storhetstid är över. När han hyrs in som coach för All-American Girls Baseball-liga 1943, medan de manliga proffsen är ute i kriget, dras han snart in i spelet igen av spelglädjen och de heroiska insatser hans "tjejlag" visar.

Originaltitel A League of Their Own
Regissör Penny Marshall
Manus Lowell Ganz, Babaloo Mandel
Genre Komedi, Drama, 90-tal
Skådespelare Tom Hanks, Geena Davis, Lori Petty, Madonna, Rosie O'Donnell, Anne Ramsay, Megan Cavanagh, Freddie Simpson, Tracy Reiner, Bitty Schram, Renée Coleman, Ann Cusack, Robin Knight, David Strathairn, Garry Marshall, Jon Lovitz, Bill Pullman, Lynn Cartwright

karlmats
2018-07-09
En film som ju påminner väldigt mycket om Värsta Gänget och nog kan man få det värre än en sämre kopia av den filmen. Många av skämten här funkar (förutom när Rosie O'Donnell drar dem) och det är ju en väldigt fin historia i grunden även om det krävdes ett världskrig för att damerna skulle få spela lite baseboll. Det saknas dock lite oomph och Tom Hanks hade nog mått bra av att spela över lite mindre som fyllecoach, men överlag är det en ganska trivsam historia enligt formel 1a. Geena Davis och Lori Petti är väl de som lyser klarast och den grejar till slut 3an utan jättestora problem.
AngelsDiary
2018-02-07
Inte min typ av film.
2017-10-22
Biberkolben
2017-10-12
Mycket fin och rolig film! Helvete vad bra Tom Hanks är!
supermancover
2017-10-07
Filmen var egentligen en stark tvåa men sista kvarten var en fyra, så summan blir tre.
spielmitmir
2016-05-16
Jättebra!
Tatty
2016-01-19
Alltid tyckt om och älskat filmen och kommer alltid att göra det! Så bra och underbar film. Geena Davis och Tom Hanks är så bra i filmen. Även Madonna!!
Zipper
2015-05-12
Blev efter omtitt tvungen att sänka betyget ett snäpp från fyra till tre. Lite för ytligt och lättuggat för att det ska bli något riktigt bra. Charmigt om spännande ämne men inte mer än så. Geena Davis var sjukt snygg just där och då.
2015-01-05
En underhållande film med en riktigt trevlig rollista. Tom Hanks är underbar och rolig och levererar några riktigt sköna repliker. Kul är också att se en film med Madonna där hon faktiskt inte gör bort sig. Då det var ett tag sedan jag såg den senast så har jag nu blivit riktigt sugen på att se om den. 3+
Dele
2014-10-08
Glorifieringen av baseball hade man klarat sig utan (men jag antar att de var tvungna), berättandet är tråkigt kommersiellt och det är väl smetigt, men; det finns värden utanför det; i utanförskapet och utmaningen att bryta normer. Och stämningen är ganska varm. Gott så, även om filmens egentliga syfte förblir oklart. Svag trea.