3.8

Tjuren från Bronx

Biografisk film om den fysiskt starka, men emotionellt självdestruktive, boxaren Jake LaMotta. Samma ilska som gör La Motta ostoppbar i ringen får konsekvenser även utanför den..

Originaltitel Raging Bull
Regissör Martin Scorsese
Manus Paul Schrader, Mardik Martin
Genre Drama, 80-tal, Biografi
Skådespelare Robert De Niro, Joe Pesci, Cathy Moriarty, Frank Vincent, Theresa Saldana, Nicholas Colasanto, Mario Gallo, Frank Adonis, Lori Anne Flax, Joseph Bono, Frank Topham

Skapad 2019-12-11 av Jonnythefox
Tjuren från bronx är en av de filmer som jag kan se om och om igen. Inte bara dialogen och skådespeleriet är utmärkt, utan även fotot i de enormt mäktiga boxningsscenerna är något utöver det...   Läs mer »

Skapad 2019-12-11 av Juanito
Tjuren från Bronx var trojkan Martin Scorsese (regissör)/Robert De Niro/Joe Pescis första film tillsammans. Senare gjorde de även Maffiabröder (1990) och Casino (1995). Tjuren från Bronx handlar...   Läs mer »

mylar
2017-08-26
Biografi målad med breda penseldrag. Aldrig riktigt engagerande men heller aldrig riktigt tråkig.
RustyFilm
2016-12-11
Svart/vit film från 1980 (udda). Boxningsfilm. Boxaren LaMotta är en farlig och manisk typ (Tyson typ). Vi följer hela hans karriär (1941 till 1964). Det mest positiva man kan säga om filmen är att den har ett bra foto.
Ful_fisk
2016-12-01
Ingen av mina Scorsese-favoriter, förmodligen eftersom De Niro är så fruktansvärt osympatisk i denna, men samtidigt är det bra nog för att nå upp till en fyra, om än inte en av de starkaste sådana. Snygg och dyster, plus Joe Pescis och Frank Vincents första men knappast sista sammandrabbning.
Jämte
2015-04-24
Sänker till en trea. Jobbig film som är påfrestande med De Niros aggresivitetsproblem.
Roswall
2015-03-25
Svag fyra. Grymt skådespel och tung historia. Syndens lön är döden.
Nihilus
2015-02-07
Ett gediget hantverk till film men särskilt underhållande är den inte.
labi
2015-01-27
Hm… Är riktigt kluven inför den här filmen. Visst, skådespeleriet är klanderfritt, inte minst från De Niro och Pesci. Och det går inte att vara annat än stum av förundran inför De Niros hängivelse; i vilket annat yrke skulle man frivilligt gå från superdeffad superkropp till superfetto på ett halvår? Det svartvita fotot är superbt, klippningen likaså. MEN, lika oförstående som jag är inför att folk på allvar fyller en arena för att se The Mauler bli sparkad sönder och samman, lika svårt har jag att förstå fascinationen för och glorifieringen av proffsboxning som "sport". Så länge viljan är ömsesidig och spektaklet utspelas i en ring är det plötsligt legitimt att idka misshandel. Några av klippen är riktigt vidriga och för tankarna till den omotiverade våldsfrossan i Gibsons ”Passion of the Christ”. I Rom applåderade man då en gladiator hade ihjäl en annan, och människan lär väl alltid ha den där blodtörstiga genen kvar. Och money makes the world go ’round. Vill såga, men bortsett från ämnet är filmen i stort för välgjord, så då landar vi på en trea.
Snah
2015-01-26
Antagen 5:a. Testeronjocke, en riktigt aggressiv manschauvinist, kan inte kontrollera sig själv, trots sitt ostoppbara kontrollbehov - ett moment 22 som behandlats tusenfalt gånger bättre annorstädes. Det är ett stabilt hantverk filmiskt - framförallt Joe Pesci lyser upp - men hur det än är med det är det trots allt Testeronjockes show och han som är flodhästen i vardagsrummet. Svag 4:a, långt ifrån den antagna 5:an. Typisk Everlastrulle.
2014-11-15
Robert de Niro har varit med i många bra filmer med lika många fantastiska rollprestationer men det finns två filmer där De Niro utmärker sig utöver det vanliga. I Gudfadern 2 och just Raging Bull är De Niro skrämmande bra och man bara njuter över de fantastiska prestationerna som han visar upp. De Niro är bättre än filmen. 3+
Hitschmidt
2014-09-10