3.2

Tjuven i Bagdad

Tusen och en natt-inspirerad äventyrsfilm, som dock inte direkt bygger på någon av historierna ur den klassiska sagosamlingen. En tjuv blir kär i kalifens dotter. För att vinna hennes hand måste han finna och återföra en skatt.

Flera nyinspelningar har gjorts. Den från 1940 blev en klassiker.

Originaltitel The Thief of Bagdad
Regissör Raoul Walsh
Manus Achmed Abdullah, James T O\'Donohoe, Lotta Woods
Genre Romantik, Fantasy, Familjefilm, Stumfilm, Äventyr, 20-tal
Skådespelare Douglas Fairbanks, Snitz Edwards, Charles Belcher, Anna May Wong, Julanne Johnston, Sojin, Brandon Hurst, Tote Du Crow, Noble Johnson, Mathilde Comont

hsimpson
2019-04-16
Efter några dagars grubblande måste jag höja till en femma. Det här är ett mästerverk!
hsimpson
2019-04-13
Storslaget äventyr! Fyran är riktigt stark!
Sangraal
2016-06-12
Bland det mest spektakulära jag bevittnat i filmväg.
precineadd
2014-08-28
ljuvlig/mysig

2014-07-14
Glad, bubblande ren saga där storslagenhet, prakt och liv och rörelse är allt, och där djupare tankegångar vore kraftigt malplacerade. Härligt action- och magi-äventyr som är perfekt att förlora sig i efter en dålig dag.
peterclash
2013-10-22
Äckliga spindeljävel.
Astrojacob
2012-09-23
Fantastiskt påkostad och fylld med "specialeffekter". Lite träiga skådisar men storyn överdrivet charmig och blir bättre ju längre filmen lider. Nu förstår man var J.K.Rowling fått idén till osynlighetsmanteln, hehe. Filmhistorisk Fyra, med tanke på åldern en kanonfilm.
NtoNW
2012-01-26
En film som blev intressantare efterhand. I början var det en skojfrisk uppvisning av Douglas Fairbanks konster som akrobat. I den andra delen, när själva äventyret började, så blev filmen mer intressant. Storslagna scenografier av Menzies och inte likafullt storslaget skådespeleri präglar filmen. Många, såsom svenskarna Stiller och Sjöström hade kommit mycket längre rent filmiskt.
goeran
2011-12-07
Raoul Walshs The Thief of Bagdad från 1924 är ett fartfyllt och underhållande matinéäventyr med Douglas Fairbanks i huvudrollen och med Anna May Wong i rollen som mongolisk slavinna. Något som man särskilt lägger märke till är William Cameron Menzies påkostade och ytterst imponerande scenografi.
NektarN
2011-09-06
Gillade inte miljön, men skådespeleriet var väldigt dåligt