2.6

To Get to Heaven First You Have to Die

Kamal, en känslokall ung man, får inte till det med sin nyblivna fru. Han tar tåget till staden för att få hjälp av sin kusin att råda bot på impotensen. Efter ett antal misslyckade försök, möter han Vera, en fabriksarbeterska som hjälper honom förlora oskulden. Men konsekvenserna blir större än väntat och drar in honom i ett skeende med en våldsam utveckling. Avskalad, renodlad och välspelad handlar denna film i förlängningen om begrepp som skuld och moral och de kulturella förändringarna i ett litet land i centralasien.

Originaltitel Bihisht faqat baroi murdagon
Regissör Jamshed Usmonov
Manus Jamshed Usmonov
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Khurshed Golibekov, Dinara Drukarova, Maruf Pulodzoda

umpteen
2011-11-01
seg med slutspurt, jag tänker att den handlar om en förvirrad yngling som skevar sig fram i en ultra manschauvenistisk tillvaro, där kvinnorna utgör andrum och tjuskraft som "ett annanting" håll utkik efter slutrepliken.. gravid kvinna: "män vill ha pojkar, suck" plus för snygg kärleksscen och väldigt övertygande kriminella
grunf
2007-03-07
Ologisk och ogenomtänkt, från att handla om en lätt känslohandikappad kille kastas man in en oförklarlig gangsterhistoria som slutar lika abrupt. Filmen vann av oklara skäl pris på filmfestivalen i Belgrad i den lika oklara kategorin Europe Out of Europe.