3.3

Tokyo-Ga

Efter att ha upptäckt Ozu bestämmer sig Wenders att åka till Japan för att filma detta egensinniga porträtt av staden. Vi får bland annat bekanta oss med pachinko-tillverkare, huvudrollsinnehavaren från Tokyo Story och andra profiler eller icke-profiler från världens mest levande stad.

Originaltitel Tokyo-Ga
Regissör Wim Wenders
Manus Wim Wenders
Genre Dokumentär, 80-tal

hsimpson
2020-08-25
Alltid kul att se Tokyo. Sedan är Wenders ganska flummig ibland (och det blir väl inte mindre flummigt när Herzog dyker upp i Tokyo Tower), och en del partier är rentav svaga. Men stunderna med Chishu Ryu och Yuharu Atsuta är guld. En trea känns som en rimlig kompromiss till en ojämn med sevärd film.
KyLLo
2018-12-17
Som någon nämner är det en ganska personlig betraktelse av Japan, nästan som en resedagbok. Den har sina stunder. Lite kul att man i spelhallen kan vinna kulor i dubbel bemärkelse. En tanke som slog mig är att japanerna verkar göra mycket för att förgylla tiden och skapa välmående, medan det i västvärlden ofta handlar om att det ska generera pengar och snabba på vardagen.
PierreLunaire
2013-11-12
Detta är en kärleksförklaring till Ouzo men Wenders är inte alltid övertygande som dokumentärfilmare. En del gripande scener men i huvudsak bara godkänd.
MilkMonkey
2013-03-30
kul med 80-tals Tokyo. 60-70 talen är jag bekant med från film. 90-talet å senare från att hängt där. 80 är en lite vit fläck. Ljusår bättre än t ex Chris Markers dokumentärfilmer om asien med sina ändlösa franska teorier

2013-01-11
Bäst är scenen med reklamskylten för Laserdisc.
daniel77
2011-07-09
Spretigt. Fungerar bara halvdant både som porträtt av Tokyo och som Ozu-hyllning. Det är ändå rörande att se medarbetare som är så ödmjuka och kärleksfulla. Jag skulle dock föredragit att just de partierna skulle haft undertext istället för voiceover, men men.
FarbrorKit
2010-08-21
Jag som alltid undrat över den där plastmaten, tänk att Wim Wenders blev den som skulle förklara för mig hur det går till! Stabil trea i övrigt. Gillar att han dröjer nästan autistiskt länge vid saker och då utelämnar voiceovern, som vid greaser-picnicen.
MrsSmiths
2010-04-18
Det finns ingenting som är så tacksamt att göra film om som japaner.
Rune2000
2009-12-14
Trots de två intervjun med Chishû Ryû och Yuuharu Atsuta är inte "Tokio-Ga" mycket till dokumentärfilm. Denna film bör snarare klassas som Wim Wenders' poetiska hyllning till Yasujiro Ozu som påminner om Chris Markers filmer om Akira Kurosawa och Andrej Tarkovskij. Det var kul att se Werner Herzog och framför allt en skymt av självaste Chris Marker, vilket inte händer så ofta!
KimEkberg
2009-03-16
klart skönt att kolla på, tempomässigt och bildligt. Och i Ozus fotsteg vill man ju inte gå. Wim wimsar som vanligt runt, men han håller sig ändå förhållandevis i nackskinnet när han inte snackar.