3.8

Tokyo Godfathers

Animeepos löst baserad på John Fords westernklassiker "Flykt genom öknen". Det är julafton och tre uteliggarpolare letar, sin vana trogen, genom Tokyos sopor: De är den nedgångna transvestiten Hana, den alkoholiserade ex-cyklisten Gin och den snabbkäftade tonårstjejen Miyuki. I en container hittar de en övergiven bebis vars föräldrar de bestämmer sig för att leta rätt på.

Originaltitel Tokyo Godfathers
Regissör Satoshi Kon
Manus Satoshi Kon
Genre Äventyr, Anime, Animerad, Drama, 2000-tal
Skådespelare Toru Emori (röst), Aya Okamoto (röst), Yoshiaki Umegaki (röst)
Filmnummer 20517

Skapad 2019-12-19 av Orvar_Säfström
Efter att ha sett Spirited Away blev jag intresserad av animegenren, men medan Spirited Away är mer av \"Alice i Underlandet\", med bisarra figurer i färgglada kostymer och miljöer är \"The Tokyo ...   Läs mer »

2016-11-18
Langt ifra noe mesterverk i mine øyne. Men fin er den -4.
Lotso
2015-12-18
I sin helhet gillade jag verkligen denna filmen. Den förgyllde mig väldigt mycket med dess handling och de tre huvudpersonerna var välskrivna och jobbade perfekt utifrån varandra. Nattmiljöerna och animationen var härliga och är en av de mest närvarande till en anime film jag varit med om. Filmen bjuder på grått och skratt. Vissa kommer finna den något deprimerande, men om man som karaktärerna i filmen kan finna nöje och positivitet i slutet av det hela, så ser jag inga som helst problem.
peu-depeu
2015-09-18
Det är framförallt de mörka nattmiljöerna och gruppdynamiken som gör filmen, men det är också detta ständiga fokus på samma personer genom hela filmen som gör den lite lång.
Narnendil
2013-04-26
riktigt feel good och berörande! jag föredrar definitivt den här jämfört med kons andra filmer.
MaxMackan
2013-03-01
Fullständigt fantastisk. Redan efter tio minuter tänker jag: "Jag kommer älska det här", sådana tankar brukar aldrig gå väl, då man sätter upp höga förväntningar, men Tokyo Godfathers levererar hela vägen. Helt magiskt välgjort och oerhört smart skrivet utan att bli krystat, finns så mycket som görs rätt här, det naturliga sättet på vilket karaktärernas bakgrund berättas genom den löpande huvudstoryn och massor med små filosofiska godbitar som liksom smyger under huvudberättelsen utan att inkräkta. Vill se den igen. Nu. På direkten.
spielmitmir
2013-01-04
Fantastisk! Tog ett tag innan jag kunde koppla ihop trådarna så jag fattade vad jag tittade på egentligen, men efter det - bländande! Och gripande!
jeremy_jones
2012-10-14
Välskriven och medryckande drama med tre ovanliga protagonister. Inte för alla, och jag kan tycka att den inte riktigt lyckas beröra mig så mycket som jag hade hoppats på. Bra film ändå. (4/6)
SID6581
2012-07-29
En mycket rörande och oerhört smart skriven berättelse. Dessutom fylld av subtil, allvarsam och ögonbrynshöjande humor. Detta är animationsfilm i högform.
MrLawrence
2012-07-26
En fantastisk odyssé bland marginaliserade outsiders i det till synes oändliga Tokyo. Både oerhört vacker och gripande, men också väldigt rolig och lekfull. En underbar filmupplevelse som jag inte kommer att glömma på ett bra tag.
schramm
2011-12-19
Trotts att filmen är tecknad så är den väldigt varm och mänsklig. Väldigt stark och rörande historia, vackert tecknad och bra karaktärer. Det enda negativa är väl att den slutar lite väl tvärt, annars var det här superb!